Guy Woodward, wijnjournalist bij het kwartaalmagazine ‘Club Oenologique’, bond de kat de bel aan op Twitter. «De website van The Hand & Flowers van Tom Kerridge promoot de zaak als ‘onpretentieus’, ‘fatsoenlijk’, ‘relaxed en toegankelijk’, waar ‘iedereen welkom is’. Op het menu in The Hand & Flowers: steak and chips: £87; bijgerecht van kool: £7.50; creme brûlée: £26.50. En dat terwijl mensen klagen over de prijsstijgingen op de wijnkaarten...»
Kerridge diende Woodward meteen van antwoord per tweet: «Die tarieven zijn alles inbegrepen, btw en bediening. Geen extra kosten. Bovendien betaal ik mijn staf correct en behandel ik hun job als een professionele carrière. Misschien moet de échte kost van dineren aangekaart worden. ‘Onpretentieus’ betekent niet ‘goedkoop’. En ook, wat is er mis met het woord ‘winst’?»
Woodward antwoordde dat hij vooral de marketing van de zaak hekelde, en niet de prijzen an sich. Waarop Kerridge weer: «Je interpreteert het woord ‘toegankelijk’ anders. We serveren ook lunch.»
Dure vogel
De pub van de tv-kok in het Engelse Marlow is de eerste in het land die zich kan beroemen op twee Michelinsterren. Eerder deze zomer kwam de pittige prijzenlijst die Kerridge hanteert in één van zijn restaurants ook al onder vuur te liggen. De Britse tabloid Daily Mirror riep de ‘fish and chips’ van Kerridge met een prijskaartje van 37,80 euro, geserveerd in het Londense vijfsterrenhotel Corinthia, uit tot de duurste van het land.
In 2020 bood Kerridge bereide kerstmaaltijden aan voor 407 euro per stuk + 34,90 euro leveringskosten, waarbij klanten nog 90 minuten zelf moesten koken alvorens de maaltijd opgediend kon worden.