Sinds Ryanair aangekondigd heeft dat het de komende zes weken duizenden vluchten zal schrappen, zijn claimbedrijven op sociale media naar een hogere versnelling geschakeld. Ze proberen gedupeerde passagiers te overtuigen om hulp te zoeken bij hen. De bedrijven treden op als tussenpersoon om een schadevergoeding los te krijgen bij de luchtvaartmaatschappij, en in ruil vragen ze een deel van dat bedrag als vergoeding. Dat soort bedrijven is de laatste jaren steeds talrijker geworden.
«Wanneer klanten het zelf proberen, krijgen ze vaak nul op het rekest», klinkt het bij EUClaim, een bedrijf waarmee De Standaard sprak. «Ofwel krijgen ze nooit een antwoord, ofwel is de reactie afwijzend.» De FOD Mobiliteit waarschuwt echter voor die bedrijven en spoort mensen aan om contact op te nemen met henzelf. Ook zij bemiddelen immers in zulke situaties.
2.000 vluchten
Lagekostenmaatschappij Ryanair schrapt de komende zes weken 2.024 vluchten. België wordt zwaar getroffen met 294 vluchten die niet doorgaan. Het gaat om 204 vluchten op de luchthaven van Charleroi en 90 op Zaventem. Topman Michael O'Leary denkt dat het debacle het bedrijf zo'n 20 miljoen euro aan schadevergoedingen en 5 miljoen euro aan misgelopen winst kan kosten. De oorzaak is naar eigen zeggen een blunder met de vakantieregeling. De Ierse Luchtvaartautoriteit eist namelijk dat alle piloten hun vakantie nog voor het jaareinde opnemen.
Het bedrijf zou volgens AFP een bonus van 12.000 euro aan haar piloten en 6.000 euro aan copiloten aanbieden als ze gedeeltelijk afzien van hun verlof.