Assassin's Creed Origins: een onvergetelijke reis langs de Nijl

Assassin's Creed Origins: een onvergetelijke reis langs de Nijl

Na een koortsachtig ritme van één episode per jaar, besliste Ubisoft in 2016 zijn topsaga Assassin's Creed on hold te zetten. En die pauze heeft duidelijk deugd gedaan, want twee jaar na Assassin's Creed Syndicate pakt de franchise weer uit met een heleboel nieuwigheden.

Reis langs de Nijl

De eerste grote nieuwigheid is het tijdperk waarin Origins zich afspeelt. Na de Franse Revolutie (Unity) en het victoriaanse Londen (Syndicate) neemt Origins je mee naar het ontstaan van de broederschap van de Assassins, in een tijdperk dat maar zelden aan bod komt in games: het oude Egypte. En denk maar niet dat het blijft bij drie piramides en een sfinx midden in de woestijn. Integendeel. Je ontdekt een hele beschaving in een immense open wereld waar de steden, dorpen, rivieren en woestijnen krioelen van het leven.

Je speelt Bayek van Siwa, een Medjay (beschermer van de farao). Na de moord op zijn zoon is hij uit op wraak. Tijdens zijn zoektocht ontdekt hij historische plekken, monumenten en personages. Je verplaatst je te voet, op de rug van een kameel of een paard en per schip. Je trekt door de straten van steden als Alexandrië en Memphis, gaat op zoek naar verborgen schatten in de piramides, ontmoet Egyptenaren, Grieken en Romeinen en kruist het pad van beroemde personages zoals Cleopatra, Ptolemaeus en Julius Caesar.

Maar je komt ook te weten hoe het dagelijkse leven van de Egyptenaren eruitzag in 50 v.C., tijdens tientallen zijmissies waarin Bayek de bevolking moet helpen en beschermen tegen wilde dieren, malafide belastingontvangers, oneerlijke priesters en plunderende soldaten.

Foto R.V.

Invloeden van overal

Assassin's Creed Origins laat op heel wat vlakken een nieuwe wind waaien door de saga. En het laat zich daarvoor gretig inspireren. Door Watch Dogs 2, bijvoorbeeld, de laatste open world van Ubisoft. In die game was de drone heel handig om plekken te verkennen en je vijanden op afstand te observeren. In Origins is die drone vervangen door Senu, de adelaar van Bayek. Met een druk op de knop neem je de controle van de roofvogel in volle vlucht over.

Ook het gevechtssysteem werd grondig onder handen genomen en is nu een pak complexer en tactischer. Met de twee linkertriggers kan je boogschieten en je beschermen met een schild. Met de rechtse triggers haal je uit met je zwaard, speer of knuppel. In Origins zitten ook fasen met heus speurwerk, waarin je alle elementen van een plaats delict moet onderzoeken om te begrijpen wat er gebeurd is. Daarnaast neem je deel aan paardenraces, gladiatorengevechten en zeeslagen. Tot slot gebruikt de game ook RPG-elementen. Zo moet je allerlei vaardigheden unlocken en je uitrusting zelf maken, verbeteren en beheren. Al die nieuwigheden zorgen voor een frisse wind en geven de gameplay meer diepgang.

Lang en prachtig

Naast de context en de gameplay blinkt Assassin's Creed Origins ook uit met zijn graphics. Op de PS4 Pro en Xbox One X ziet alles er ronduit prachtig uit. Met uitzondering van een paar minder geslaagde texturen op de achtergrond (een kat of een duif in de straat) zijn de panorama's adembenemend. Dit is wat ons betreft de knapste game van het jaar. De reconstructie van de tempels, palmbomen, hiërogliefen en de woestijn… het niveau van details ligt heel hoog en alles is perfect gemodelleerd.

Tot slot is ook de speelduur indrukwekkend. Wij bereikten de eindgeneriek van het hoofdavontuur in iets meer dan 28 uur. Maar wie graag zijn tijd neemt om alle hoekjes van de immense spelzone te verkennen en alle zijmissies te vervullen, is gemakkelijk meer dan 40 uur zoet.

Een regelrechte uppercut! Met zijn bloedmooie graphics, spannend scenario, gigantische open wereld en nieuwe spelmechanismen neemt Assassin's Creed Origins je mee op een onvergetelijke reis door het oude Egypte. Het is niet alleen een van de beste afleveringen uit de saga, maar ook een van de beste games van 2017. Onze eindejaarscrush!

(tw)