Het systeem met de naam Lengpudashi was gedurende vijf dagen, waarin 36.000 handen gespeeld werden, veruit de beste. Zijn tegenstrevers kenden zowel de mechanieken van het spel als de manier waarop de artificiële intelligentie werkt. Maar dat mocht niet baten.
De indrukwekkend AI is het geesteskind van Tuomas Sandholm, een professor computerwetenschappen aan de Amerikaanse Carnegie Mellon Universiteit. Sinds 2004 werkt hij aan Libratus, een systeem dat beslissingen kan maken zonder te beschikken over alle informatie.
Blufpoker
De kaarten van de tegenstrever blijven bij poker immers geheim, terwijl de kaarten op tafel slechts gaandeweg getoond worden. Maar wat vooral interessant was voor de onderzoekers was het aspect van bluffen, waarbij een speler doet alsof hij goede kaarten heeft om de tegenstanders af te schrikken. Het menselijke aspect, zoals bijvoorbeeld nerveuze tics blijkt daarbij overschat.
"Mensen denken dat bluffen iets menselijk is, maar dat blijkt niet zo te zijn", verduidelijk Noam Brown, mede-ontwikkelaar van het systeem, bij Bloomberg. "Een computer kan uit ervaring leren dat bluffen met slechte kaarten meer geld kan opleveren." Bovendien heeft de AI geleerd om te bluffen door de theorie achter het spel te leren. "De strategieën zijn berekend op basis van de regels van poker, niet door andere spelers bezig te zien", besluit Brown.
Deze computersystemen worden niet gemaakt om spelletjes te winnen, maar door ze te leren verwerven ze inzicht. Artificiële intelligentie kan zo volgens Sandholm strategische keuzes maken voor echte problemen, als financiële vraagstukken. Al zal het gewonnen geldbedrag, dat naar verder onderzoek gaat, waarschijnlijk meer dan welkom zijn.