Volkswagen verandert zijn naam naar 'Voltswagen' bij wijze van marketing voor hun strategie rond elektrische wagens, zo stond deze week in Amerikaanse media te lezen. De bizarre naamsverandering blijkt nu toch een aprilgrap te zijn, wat bij verschillende Amerikaanse journalisten van grote mediahuizen in het verkeerde keelgat schiet. Volkswagen zou hen namelijk uitdrukkelijk bevestigd hebben dat het niet om een grap ging.
Naast wat opgeblazen mediarelaties kan het mislukte grapje voor Volkswagen echter nog onaangename gevolgen hebben. Na de aankondiging van de naamsverandering ging de aandelenkoers van het autobedrijf met zo'n 5 procent omhoog. Koersmanipulatie, bijvoorbeeld door de verspreiding van valse berichten, is echter strafbaar. Door de koersstijging zou de Amerikaanse beurswaakhond SEC de zaak volgens nieuwsagentschap AP nu onderzoeken. De SEC zelf heeft nog niet gereageerd.
Een woordvoerder van Volkswagen in Duitsland heeft alvast benadrukt dat het nooit de bedoeling geweest is van het bedrijf om de koers van het aandeel te beïnvloeden.
Niet de eerste blunder
De aprilgrap zou deze week te snel uitgestuurd zijn als persmededeling. Op vragen van journalisten werd vervolgens geantwoord dat het om een ernstig bericht ging. Nadien gaf een woordvoerder van Volkswagen in de VS te kennen dat er "geen naamswijziging zou komen". "De aankondiging werd gedaan in de geest van 1 april (...) en om te tonen dat we belang hechten aan elektrische mobiliteit", luidde het.
De PR-afdeling van Volkswagen is de laatste tijd al vaker de mist ingegaan. Zo zorgde een advertentie op het rechtse Amerikaanse nieuwsportaal Breitbart in februari nog voor controverse. Vorig jaar moest VW bovendien een racistische reclamevideo voor de nieuwe Golf-auto intrekken.