App voorspelt drukte op de trein

App voorspelt drukte op de trein

Met Spitsgids willen de de twee organisaties de pendelaars up-to-date houden over de trein die ze van plan zijn te nemen. Daarvoor zullen ze zich baseren op informatie die ze uit verschillende bronnen krijgen, zoals de gegevens van TreinTramBus zelf en de updates van de reizigers. Zo kan een pendelaar via de app melden dat het op zijn trein druk is om andere reizigers te informeren. iRail hoopt dat de NMBS ook mee op de kar springt en haar interne gegevens zal vrijgeven.

Verhogen van capaciteit

Op langere termijn willen de organisaties de gegevens over de overbezetting doorsturen naar de NMBS, zodat die de capaciteit op bepaalde lijnen kan vergroten. “Alle informatie die wij krijgen over de drukte op de trein, is welkom. Maar wij nemen daar zelf ook al de nodige stappen”, reageert woordvoerder Bart Crols in De Morgen. “Er zijn tellingen en onze begeleiders doen steeds een inschatting van de bezetting op hun trein. Als een bezettingsprobleem aanhoudt, zoeken we naar een oplossing.”

Ingebouwd

Toch wil iRail de NMBS overtuigen om af te stappen van een eigen app. “Er zullen altijd andere partijen die beter zijn en sneller zulke apps kunnen maken.” Het is niet de bedoeling dat Spitsgids als aparte app gebruikt wordt, maar ze zal worden ingebouwd in al bestaande toepassingen zoals Railer en BeTrains, legt Pieter Colpaert van iRail uit.

iRail en TreinTramBus zoeken 4.000 euro om het project mogelijk te maken en zijn op spitsgids.be een crowdfunding-campagne gestart.