De applicatie Belate ligt in het verlengde van de gelijknamige website, www.bela<HH>te.be. Die werd drie jaar geleden uit de grond gestampt door Christophe Echement (foto). Volgens de zelfstandig Project Manager - gespecialiseerd in Business Intelligence - lokt hij dagelijks tot 1.500 unieke bezoekers en maakten 8.000 pendelaars al een profiel aan.
Compensatie
Tegelijk verschillen de website en de app qua opzet. «De website geeft aan wanneer je trein in de laatste vijftien dagen een vertraging van vijftien minuten of meer had. Op basis daarvan kan je dan een aanvraag tot compensatie indienen bij de NMBS», aldus Echement.
Bij de app is het de bedoeling om de trein te vinden die met de minste vertraging rijdt, verduidelijkt de bedenker. «Als je bijvoorbeeld rond 7 uur naar je werk moet vertrekken, tonen wij welke trein je rond dat tijdstip het best kan nemen.»
Meerwaarde
Zijn informatie haalt Echement bij de NMBS. «We veranderen uiteraard niets aan hun gegevens. Wat we wel doen, is ze meer waarheidsgetrouw weergeven, want ze worden vaak rooskleuriger voorgesteld. Verder voegen we informatie toe om een meerwaarde te creëren voor de reiziger.»
In een reactie laat de NMBS - bevoegd voor compensaties en reizigersinfo - weten dat ze hun gegevens over vertragingen baseren op informatie van Infrabel. «Zij houden dat nauwgezet bij en spelen dat aan ons door, waarna we de gegevens verspreiden naar onze reizigers», verduidelijkt woordvoerster Frieke Neyrinck.
Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel, benadrukt dat de cijfers transparant én waarheidsgetrouw worden gecommuniceerd, in overleg met de reizigersorganisaties. «Maar over specifieke applicaties spreken wij ons niet uit.» (ma)