Animatiefilmstudio's staan voor enorme uitdaging door 4K televisie

Animatiefilmstudio's staan voor enorme uitdaging door 4K televisie

De komst van de 4K televisie en de film met hogere frame rates bezorgen animatiefilms kopzorgen. "4K is een enorme uitdaging voor studio's die animaties creëren met behulp van de computer," zei Bruno Mahe, technisch hoofd van animatiestudio Mac Guff. "De resolutie van animatiefilms zou ongeveer 2.5 keer verhoogd moeten worden."

Huidige animatiefilms worden gemaakt aan 24 frames per seconde (fps) en een resolutie van ongeveer 2K. "Door de komst van technologieën als 4K en frame rates van 48 fps moet de resolutie van animatiefilms aanzienlijk verhoogd worden," zei Mahe, wiens studio verantwoordelijk was voor films als Despicable Me, Minions en The Lorax.

"We staan voor een enorme uitdaging, want gewoon de beelden opschalen om de kloof te dichten zou niet werken. Dat ziet er namelijk verschrikkelijk uit en er is niemand die dat wil."

Tijdrovend

In plaats daarvan zullen animators personages en scènes moeten creëren die veel gedetailleerder zijn zodat ze er goed uitzien in de hogere resolutie en aan de hogere film snelheden. Dat vormt een problem want animatie maken is een bijzonder tijdrovende zaak.

Directeuren van veel geanimeerde films moeten nu al moeilijke beslissingen moeten nemen over hoe ze een verhaal vertellen, want er is gewoon niet genoeg tijd om alle afbeeldingen te maken die nodig zijn voor de film.

Hoewel de hogere computersnelheden en netwerken de druk een beetje verlichten, is de tijd die het kost om frames te maken nog steeds een beperkende factor.

"Illumination heeft op dit moment 20.000 computers in een zogenaamde renderfarm die gebruikt worden door animators om afzonderlijke beelden en scènes te creëren die uiteindelijk een film produceren. Beelden met hoge resolutie verplaatsen van computer naar computer kost enorm veel geheugen. In 2007 gebruikte Illumination 12 terabyte aan geheugen voor de film Dragon Hunters. Voor Despicable Me 2 hadden ze al een geheugen van 680 terabyte nodig."

Onbetaalbaar

De beste manier om dit problem op te lossen zou het gebruik van het snelste geheugen zijn dat bekend staat als Flash. "Maar 600 terabytes aan flash-geheugen zou absoluut onbetaalbaar zijn," legt Ron Bianchini, hoofd van Avere, uit.

"Dat wordt nog meer het geval wanneer studio's films moeten maken met resoluties die 2.5 keer hoger zijn dan vandaag. Dat kan de economie niet ondersteunen. Je kan de renderfarm niet zomaar 2.5 keer groter maken. Je moet slimmer zijn dan dat," besluit Mahe.