Een hele wereld aan kennis is tegenwoordige slechts enkele muisklikken van je verwijderd. Niets dan voordelen zou je denken. Een rapport van Kaspersky Lab, een bedrijf dat zich specialiseert in cyberveiligheid, toont echter aan dat zoekmachines een negatief effect hebben op het geheugen.
Een enquête werd afgenomen bij 6.000 Europese mannen en vrouwen boven de zestien jaar. Een derde van de ondervraagden zegt naar het internet te grijpen als ze geconfronteerd worden met een vraag waar ze het antwoord niet meteen op weten. Een vierde gaf toe de informatie nadien meteen te vergeten.
De rondvraag beweert ook dat we niet enkel triviale feitjes, zoals wie de Wereldbeker voetbal won, vergeten. Informatie die we in het dagelijkse leven wel eens nodig zouden kunnen hebben, ontglipt ook steeds vaker. Een groot deel van de ondervraagde ouders gaf zo aan dat ze het gsm-nummer van hun kinderen niet uit het hoofd kennen, aangezien dat toch in hun telefoon staat.
"Informatie online opzoeken, in plaats van iets zelf te proberen herinneren, zorgt ervoor dat we minder diep nadenken", geeft Maria Wimber van de School of Psychology van de Universiteit van Birmingham aan. "Passief informatie herhalen, zoals het meermaals opzoeken op het internet, zorgt niet voor blijvende herinneringen", aldus Wimber.