Gisteren ontstond op sociale media grote ophef over het nieuwe campagnebeeld van Bicky Burger. Daarop is een man te zien die een vrouw een vuistslag geeft omdat zijn burger niet in het juiste doosje zit.
De JEP-voorzitter begrijpt de verontwaardiging. "Geweld in reclame is uit den boze. Dat staat in de code van de internationale kamer van koophandel." Hij verwacht dat nog meer klachten zullen binnenkomen, maar noemt het huidige aantal al "enorm veel". Voor de reclamecampagne voor de website RichMeetBeautiful.be van september 2017, die ook niet in goede aarde viel bij de publieke opinie, liepen bijvoorbeeld zo'n 200 klachten binnen.
"Schandalig en onverantwoord"
Ook kersvers federaal minister van Gelijke Kansen Nathalie Muylle (CD&V) heeft van zich laten horen. Zij vindt de campagne "schandalig en onverantwoord".
Minister van Gelijke Kansen Nathalie Muylle (CD&V) - Foto Belga N. Maeterlinck
"Het leed van mensen wordt misbruikt voor commerciële doelen. Partnergeweld wordt hierdoor volledig gebanaliseerd, terwijl het nog steeds een zeer aanwezige problematiek is in België", vindt Muylle. Rond de 120 Belgen per dag doen aangifte van partnergeweld - zowel fysiek als psychisch geweld. In de meeste gevallen zijn de daders mannen en de slachtoffers vrouwen. In 2016 registreerde de politie 26.643 aangiftes voor intrafamiliaal geweld.
Muylle belooft het thema partnergeweld hoog op de agenda te houden. Tijdens de voorbije legislatuur was het een prioriteit binnen het Nationaal Actieplan Gendergerelateerd Geweld. "Mijn diensten werken vandaag aan de voorbereidingen voor een nieuw actieplan, waarmee de volgende regering hopelijk snel aan de slag kan", aldus de CD&V-politica.