In de hoofstad van het Verenigd Koninkrijk, Londen, is deze week een project gestart dat adoptiehonden en -katten een nieuwe huis moet bezorgen. De "Looking for you"-campagne wordt digitaal naar buiten gebracht via grote advertenties op zogenaamde 'billboards', reclameborden in een openbare ruimtes. Ze staan geïnstalleerd in het gigantisch winkelcentrum Westfield Stratford City.
Het klinkt allemaal niet speciaal, maar dat verandert wanneer je weet dat de honden die afgebeeld worden op de reclameborden de vele shoppers volgt. Technologie, reclame en dat psychologische fenomeen dat je hartje doet smelten wanneer je een schattige puppy ziet.
Voorbijgangers krijgen een brochure in hun handen over het adoptiecentrum 'Battersea Dogs and Cats Home' waar een kleine chip met GPS-systeem in verborgen zit. Deze GPS verklapt dan waar in het winkelcentrum de shoppers zich bevinden.
Afhankelijk van de richting waarin ze lopen, zal de chip videobeelden van een hond uitlokken op een reclamebord dat zich dicht bij hen bevindt. Wanneer een passant dan naar de linkerkant van een reclamebord loopt, zal de hond dat ook doen. En wanneer je tegen het reclamebord op loopt, komt de puppy ook dichter naar jou toe.
"Battersea geeft dieren binnen en buiten Engeland een thuis, en deze reclamestunt kan mensen aanzetten tot het redden van een hond", vertelt Carly Whyborn, hoofd van het adoptiecentrum. "We gebruiken innovatieve technologie op een manier die nog nooit eerder werd toegepast. En we hopen dat verlaten dieren zo een warme thuis vinden."
Verschillende reclamebureaus werden aangesproken om mee te werken en dat werd een groot succes. Wel zeker vier bureaus en een filmproductiesbedrijf zetten zich in voor deze campagne.
Voor Barley, de hond in het filmpje, werkte de campagne. Hij kreeg al een nieuwe thuis. Wat er met de andere adoptiedieren zal gebeuren, is afwachten geblazen.