Waarom wordt er gestaakt?
Maandag bereikte de directie van Belgocontrol een akkoord over de minimumleeftijd voor disponibiliteit. Dat is de leeftijd waarop luchtverkeersleiders niet meer hoeven te werken, vijf jaar voor ze hun wettelijk vervroegd pensioen kunnen opnemen. De werknemers mogen vroeger stoppen omdat ze een zware fysieke job uitoefenen, waarbij zicht en concentratievermogen heel belangrijk zijn. In het kader van de pensioenhervormingen werd die minimumleeftijd voor disponibiliteit opgetrokken van 55 naar 58 jaar. Maar enkel de socialistische vakbond tekende dat akkoord, de katholieke en liberale bonden verzetten zich er tegen. Daarom besloten de luchtverkeersleiders het werk neer te leggen. Toch spreken de bonden niet van een staking. «Het gaat om mensen die in de huidige emotionaliteit van oordeel zijn dat ze hun werk niet goed kunnen doen. Dat wordt trouwens voorgeschreven door Europese regelgeving», aldus ACV-vakbondsman Kurt Callaerts.
Wat zijn de gevolgen?
Heel wat vluchten waren gecanceld of vertraagd. Vooral de vliegtuigen die binnen Europa zouden vliegen, bleven aan de grond. Gisterenochtend konden er slechts twintig vluchten per uur vertrekken. Later op de dag draaide Belgocontrol weer op volle capaciteit, nadat de officiële vakbonden en minister van Economie Kris Peeters (CD&V) en minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) het personeel hadden opgeroepen om weer aan de slag te gaan.
De ministers zaten eerder samen met de bonden rond de tafel om tot een oplossing te komen.
Hoe wordt er gereageerd?
Verschillende koepelorganisaties en toplui van de luchtvaartmaatschappijen veroordelen de actie. «Duizenden passagiers worden gegijzeld en de activiteiten komen in gevaar van alle spelers in de Belgische luchtvaartsector en van de 70.000 werknemers die direct of indirect afhangen van het overleven van de sector», klinkt het.
Ook uit politieke hoek komt er heel wat kritiek. Vooral premier Charles Michel (MR) is not amused. «Dit is onaanvaardbaar en onverantwoordelijk», stelt hij. «Deze actie zorgt voor een gigantische schade voor ons land en ons imago, ook op socio-economisch vlak. Het is cruciaal om zo snel mogelijk weer naar een normale situatie te gaan.»
De eerste minister waarschuwde huisdokters die de werkonwillige luchtverkeersleiders zouden steunen. Daarmee reageert hij op de oproep van de Gilde van Luchtverkeersleiders (BGATC). Die zou zijn werknemers gevraagd hebben om zich ziek te melden. Belgocontrol heeft de voorzitter van de Gilde, Marysse Meulemans, daarom formeel in gebreke gesteld, maar die ontkent achter de actie te zitten.