In de eerste 3 maanden van dit jaar vielen op onze wegen 84 doden, tegenover 104 in dezelfde periode vorig jaar. Nooit eerder vielen er minder verkeersdoden in die periode van het jaar. Het aantal dodelijke slachtoffers is in dezelfde mate gedaald in Vlaanderen en Wallonië.
Ook het aantal gewonden loopt terug (van 10.980 naar 10.414), net zoals het aantal letselongevallen (van 8.717 naar 8.292). Ook dat zijn laagterecords.
Meer doden tijdens de week
Bij alle types weggebruikers is het aantal letselongevallen afgenomen, zeker bij de motorrijders (-18%) en de vrachtwagens (-11%). Enkel bij de ongevallen met een bestelwagen zijn er meer doden gevallen dan in 2017 (9 in plaats van 6).
Het aantal letselongevallen waarbij een jonge bestuurder (18-24 jaar) betrokken is, is fors gedaald van 1.505 naar 1.285 (-15%) en bereikt eveneens een laagterecord. Het aantal doden ter plaatse bij dat soort ongevallen daalde van 22 naar 12 en is nog nooit zo laag geweest. Er waren in het eerste trimester van 2018 bijna 4 keer minder doden in ongevallen waarbij een jonge bestuurder betrokken was dan in dezelfde periode 10 jaar geleden. Toen waren dat er nog 48.
Opvallend is dat er voor het eerst sinds de start van de verkeersveiligheidsbarometer 15 jaar geleden meer doden gevallen zijn tijdens weeknachten (11 doden) dan tijdens weekendnachten (7 doden).
"Hartverwarmend nieuws"
Vias is tevreden met de resultaten, maar blijft op zijn hoede. "Deze tendens gaat verder op de dalende trend voor heel 2017. Deze bemoedigende cijfers moeten wel met voorzichtigheid bekeken worden, want het gaat enkel over een periode van 3 maanden. De interpretatie van deze cijfers is dus niet altijd eenvoudig", klinkt het.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert minder terughoudend. "2018 zijn we op het vlak van verkeersveiligheid alvast goed gestart in Vlaanderen. En dat is hartverwarmend nieuws", stelt hij. "In 2014 telden we meer dan 400 verkeersdoden en namen we de ambitieuze beslissing om naar een halvering van dat aantal te gaan tegen 2020. Men verklaarde ons gek dat we die halvering van het aantal verkeersdoden zouden realiseren op 5 jaar tijd. Wel, we zijn op goede weg."