Vergeleken met 2018, is het aantal fietsers met 8,9 procent toegenomen. "Deze trend naar steeds meer fietsgebruik is sinds 2010 stijgende, met een gemiddeld jaarlijks percentage van +13 procent", aldus Brussel Mobiliteit in een persbericht.
Bakfietsen maken entrée
Opmerkelijk: bakfietsen maakten 4 procent uit van de getelde fietsen tijdens de ochtendspits, terwijl dat soort fietsen vijf jaar geleden nog nobele onbekenden waren in het Brusselse straatbeeld.
In 2018 werden bakfietsen nog in 12 procent van de gevallen gekozen voor verplaatsingen van fietsende gezinnen met kinderen. In 2019 maakte dit maar 30 procent uit van de fietsen voor het vervoer van kinderen. De overige 70 procent zijn fietsen met kinderzitjes, volgfietsen met aanhangstang en halve fietsen of derde wielen.
In 2019 was 20 procent van de getelde fietsen een elektrische fiets. Dat aandeel was in 2018 nog 12 procent.
Elke Van den Brandt
"We zien dat de Brusselse gezinnen in fietsen investeren om hun kinderen met de fiets naar school te brengen, en dat is goed nieuws", aldus minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt. "Dat bewijst dat het stelselmatig verbeteren van de infrastructuur zorgt voor meer gebruikers en een hoger veiligheidsgevoel bij de Brusselse fietsers. Er is nog veel werk voor de boeg: betere infrastructuur en veilige stalling moeten ervoor zorgen dat de fiets voor iedereen toegankelijk wordt, zeker in kansarme buurten."
Uit de tellingen blijkt nog dat drie op de vier fietsers (75 procent) een helm droeg op de elektrische fiets. Voor alle fietsers bedroeg dat aandeel 59 procent. Ook had 74 procent een correcte fietsverlichting. Dertien procent fietste zonder verlichting, en nog eens 13 procent met gedeeltelijke verlichting. Tot slot was 77 procent van de fietsen vastgemaakt met een goed fietsslot.