Een eerste dag op je nieuwe werk gaat vaak gepaard met een hoop zenuwen en klamme handjes. Als vanzelfsprekend wil je je baas imponeren en je collega's innemen. "Het is normaal dat je een goede indruk wilt maken en goed wilt kunnen opschieten met je collega's", vertelt consultant en werkplekexpert Michelle Kerrigan aan Business Insider. "Maar veel mensen doen te hard hun best en praten meer dan dat ze luisteren." Lees daarom eerst deze dertien zaken die je niet mag uitkramen bij je nieuwe baan.
1. In mijn laatste bedrijf..." of "tijdens mijn vorige baan...
Volgens Rosalinda Oropeza Randall, etiquette en beleefdheidsexpert en de auteur van 'Don't Burp in the Boardroom', begin je best aan een nieuwe baan met veel energie en enthousiasme. Tegelijkertijd moet je je ook nederig opstellen. "Niet in de timide of verlegen zin van het woord", legt ze uit. "Maar je moet je voorbehouden opstellen en tonen dat je leergierig bent." Met andere woorden, hang niet de betweter uit.
2. Wanneer krijg ik opslag?
Deze tip is vrij vanzelfsprekend. "Probeer eerst de proefperiode te overleven", raadt Randall aan.
3. BTW, vrijdag moet ik telkens vroeger vertrekken.
Vroeger op het werk vertrekken, en dat nog eens elke week, is iets wat je op voorhand moet afspreken. Zoiets langs de neus weg zeggen, is onrespectvol.
4. Wie moet ik leren kennen en wie moet ik vermijden?
Als nieuweling is het normaal dat je aansluiting zoekt, maar roddelen is een carrière-killer. "Neem de tijd om je collega's te leren kennen, neem deel aan small talk en oordeel zelf", aldus Randall.
5. Zo heb ik het niet geleerd.
Blijf positief. Werkgevers willen niet horen wat je niet kan, wel dat je open-minded bent en nieuwe vaardigheden wilt leren.
6. Hoe zit het met vakantie? Krijgen we een bonus?
"Wacht gewoon tot de vakantie daar is", zegt Randall streng.
7. Kan ik geen upgrade van mijn telefoon of computer krijgen?
Leg je er bij neer als je telefoon niet de laatste, nieuwste of hipste versie is. "Een gegeven paard kijk je niet in de bek, ook al is de technologie nog zo verouderd."
8. Dat klopt langs geen kanten.
Als je een nieuwe werkwijze tegenkomt die je niet begrijpt, vraag dan eerst feedback en probeer het beleid van de organisatie te begrijpen.
9. Mijn vorige baas was een idioot.
Klagen kan behoorlijk in je nadeel spelen en schaadt je eigen professionele imago.
10. Wat vinden jullie van die politieke partij?
Politieke of religieuze zaken bespreken op de werkvloer is uit den boze. "Over het algemeen worden zulke discussies niet met open armen ontvangen", aldus Randall.
11. Als je het mij vraagt...
Een gouden regel: geef je mening niet, als er niet om gevraagd wordt.
12. Krijgen we ergens korting?
"Als je vraagt naar extraatjes, kom je heel egocentrisch over." Zoek het antwoord dus zelf in je contract.
13. Ken je die mop...
Goedgemutst op je eerste werkdag verschijnen is een goed idee, maar direct moppen tappen is dat niet. Je hebt immers nog geen idee wie je collega's precies zijn en wat hun gevoel voor humor is. Bovendien moet je je plaats in de groep zelf nog vinden. "Wees dus beleefd en respectvol. Pas op termijn zal een goed gevoel voor humor je helpen in je carrière."