De Belgische start-up Acar'Up heeft via crowdfunding 100.000 euro opgehaald in 10 minuten, nooit gezien in België. Acar'Up verkoopt een middel tegen huisstofmijtallergie.
«We wilden iets origineels doen», zegt co-oprichter Pierre Buffet (foto rechts). «Twee jaar geleden deden we al eens een crowdfunding. Toen was dat nog relatief nieuw, nu moet je iets anders doen om eruit te springen.» Het doel was om 100.000 euro op te halen in een uur tijd, uiteindelijk werd die doelstelling al na tien minuten bereikt. Het bedrijf werkte daarvoor samen met Crowdfundingwebsite MyMicroInvest. Aan de operatie ging een twee weken durende campagne vooraf waarbij voornamelijk gebruikers van het product gemobiliseerd werden. Acar'Up werd opgericht door Pierre Buffet en Anne-Catherine Mailleux (foto links).
Community
De crowdfundingcampagne dient niet enkel om geld in te zamelen, maar het is tevens een marketingtool, aldus Buffet. «We hebben een erg actieve community, waaronder veel mensen die Acar'Up gebruiken. Met deze crowdfundingcampagne willen we hen betrekken bij het product. Zij zijn als het ware onze ambassadeurs die meehelpen om de bekendheid van het product te vergroten.»
Acar'Up telt momenteel zo'n 30.000 gebruikers in heel België. Het bijkomende budget is voornamelijk bedoeld om de bekendheid te vergroten door middel van reclamecampagnes. Het product verscheen twee jaar geleden in de handel. Ook toen werd via crowdfunding 100.000 euro opgehaald.
(jm)