Uit de enquête die afgenomen werd bij 2.000 Belgen, blijkt dat de meerderheid van de Belgen regelmatig de bus melk uit de koelkast haalt. Zo gebruikt 48% van de ondervraagden minstens één keer per week melk om te koken of te bakken. 71% doet dat minstens één keer per maand. Daarnaast zegt 1 op 3 minstens wekelijks melk te consumeren bij ontbijtgranen, om chocomelk te maken en om het puur te drinken.
Smaak is belangrijk
Voor de meeste ondervraagde Belgen is smaak de belangrijkste reden om melk te consumeren. Drie vierde eet bechamelsaus, pudding, puree en pannenkoeken liever met melk. «Opmerkelijk is dat de bevraagden die gerechten lekkerder vinden met melk dan met een plantaardig alternatief», stelt marketingadviseur bij VLAM Kris Michiels.
Populair bij jongeren
Melk is het populairst bij de jonge generatie van 18 tot 34-jarigen. De helft van hen drinkt minstens wekelijks melk bij ontbijtgranen, havermout, muesli of granola en een derde drinkt zeker wekelijks een glas pure melk. «Ook de jonge generatie houdt kennelijk van de smaak van melk», besluit Michiels.
Creatieve blik (op) melk
Wereldmelkdag is een initiatief van de Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties om extra aandacht te vestigen op melk als belangrijke bron van voedsel voor miljoenen mensen wereldwijd.
Ter ere van Wereldmelkdag heeft lifestylefotograaf Frédéric Uyttenhove de melkfavorieten van jongeren in beeld gebracht. «We kregen alle vrijheid om jongeren die van melk genieten, op een speelse manier in beeld te brengen», klinkt het.