Verkeersluwe wijken van Good Move hebben positief effect op MIVB-lijnen

Verkeersluwe wijken van Good Move hebben positief effect op MIVB-lijnen
Foto Belga

«Zes maanden na de invoering bevestigen de eerste resultaten het succes van de verkeersluwe wijken van het Good Move-plan», reageert een opgetogen Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt.

De eerste balans, zes maanden na de invoering van de eerste Good Move-aanpassingen, is positief voor het openbaar vervoer, dat er op vlak van snelheid en regelmaat op vooruitgaat. De situatie zal de komende maanden blijven evolueren, met name dankzij de voortdurende verandering van de gewoonten van bepaalde automobilisten, stelt de MIVB.

Winst tijdens spits

De maatschappij geeft enkele voorbeelden: zo bedraagt de winst op buslijn 46 tussen de Anderlechtsepoort en IJzer - 326.000 reizigers in februari - één minuut in de ochtendspits en vier tot vijf minuten in de avondspits. In Schaarbeek boekten de trams 25/62 tussen Wijnheuvelen en Lefrancq anderhalve minuut winst in de avondspits. De situatie is minder eenduidig voor de buslijnen die door het centrum van Schaarbeek of langs de Chazallaan rijden, aldus nog de MIVB.

Bevestiging

Minister Van den Brandt is opgetogen: «Zes maanden na de invoering bevestigen de eerste resultaten het succes van de verkeersluwe wijken van het Good Move-plan. We zien dat we met relatief eenvoudige en zeer goedkope maatregelen, zoals het verminderen van de druk van het autoverkeer en het aanleggen van verkeersstroken voor het openbaar vervoer, historische vooruitgang kunnen boeken op het vlak van de verkeerssituatie van ons openbaar vervoer.»