Op 9 september 1944 werd een Duitse munitietrein onder vuur genomen door Amerikaanse jachtbommenwerpers. De trein ontplofte op het grondgebied van Wildert. De schade aan de infrastructuur werd hersteld, maar langs het spoor ligt nog veel munitie. De lijn kreeg daarom de bijnaam het ’Bommenspoor’.
80 jaar later
«Eerdere werken aan dat stukje spoor beperkten zich tot het vernieuwen van de spoorstaven om de ondergrond niet te veel te manipuleren. Maar nu, tachtig jaar na de ontploffing van de munitietrein, moeten ook de dwarsliggers en kiezelstenen van het ’Bommenspoor’ over een afstand van zowat 150 meter vernieuwd worden», zegt Infrabel-woordvoerster Britt Monten.
Om het zekere voor het onzekere te nemen schakelde Infrabel een gespecialiseerde explosievenfirma in om de nog resterende oude oorlogsmunitie onder het spoor eerst te laten verwijderen. Het spoor werd woensdagnacht buiten dienst gezet, waarna specialisten van Infrabel de sporen, dwarsliggers en kiezelstenen verwijderden.
Ontmijningsdienst ingeschakeld
«Daarna werd met detectoren de grond gescand. Laag per laag werd voorzichtig afgegraven tot een diepte van 60 centimeter onder de sporen. Wanneer men munitie vond, werd de ontmijningsdienst DOVO verwittigd. In totaal werden twee obussen en een tiental uitgebrande hulzen gevonden en onschadelijk gemaakt. Tijdens de sanering was de toegang tot de site strikt beperkt», zegt Britt Monten.
Nu deze delicate operatie achter de rug is, volgt de heropbouw door Infrabel. Tegen maandagochtend 4 uur moeten de sporen, dwarsliggers en kiezelstenen vernieuwd zijn. De NMBS laat intussen vervangbussen rijden. Tijdens het weekend van Pinksteren werkt Infrabel nog bijkomend aan het ’Bommenspoor’. Het gaat dan vooral om zogenaamde herzieningen en controles op de stabiliteit van het spoor. Daarnaast wordt er op andere plaatsen (Essen, Kalmthout, Kapellen, Mariaburg en Antwerpen-Luchtbal) nog verder gewerkt aan de modernisering van de spoorinfrastructuur.