In een eerste grootschalige enquête bij ruim 4.000 Belgen, Fransen, Spanjaarden, Portugezen en Italianen polst het budgetvriendelijke modemerk Kiabi naar aangepast gedrag van gezinnen in tijden van inflatie.
Als we nieuwe kleding kopen, dan kiezen we grotendeels (83%) voor goedkopere modemerken. Na de Fransen kopen de Belgen het vaakst tweedehandskleding, schoenen of accessoires: 55% doet dat. Italianen (40%) zijn beduidend minder fan.
Driekwart herstelt kleding
Tegelijk herstelt driekwart van de Belgen kledingstukken, zodat ze langer meegaan. Eén op de vijf doet dat altijd, de helft zo nu en dan. Daarmee scoren we trouwens lager dan Spanjaarden en Portugezen die het meest kledingreparaties doen – respectievelijk 85 en 86%. Ander opvallend resultaat: we geven het minst vaak kleren aan elkaar door binnen een gezin (65%). In Portugal schuiven acht op de tien families broeken, sweaters en pyjama’s onderling door.
Voor alle deelnemers aan de Kiabi-enquête kenmerkt liefde familie, meer dan bloedverwantschap. Italianen zijn daarvan het meest overtuigd (77% liefde vs. 20% bloedverwantschap), de Fransen het minst (51% liefde vs. 44% bloedverwantschap). Wij Belgen schommelen ertussen met ruim één op de twee die familie definieert op basis van liefdesbanden.