Belgen omarmen online shoppen: 90% heeft al iets gekocht via een webshop

Belgen omarmen online shoppen: 90% heeft al iets gekocht via een webshop
foto Imagebroker

De Belg blijkt daarbij honkvast. Van de respondenten geeft 33% aan één vaste webshop te hebben, 40% shopt meestal bij een drietal verschillende webshops.

Platformen zoals bol.com en Amazon blijken bijzonder populair. De helft van de ondervraagden geeft aan meestal via een platform online te shoppen. Volgens Comeos is dat niet verwonderlijk, «aangezien consumenten vooral op zoek zijn naar scherpe prijzen, gratis verzending, een breed aanbod en vlot prijzen willen kunnen vergelijken».

Thuislevering blijft

Een op de drie consumenten beschouwt het aanmaken van een account op een webshop als een drempel en geeft aan een aankoop af te breken wanneer hij of zij verplicht wordt om een account aan te maken.

De Belg wordt nog steeds graag thuis beleverd. Ruim zes op de tien respondenten kozen ervoor om thuis beleverd te worden voor hun laatste online aankoop, slechts 12% opteerde voor een afhaalpunt.

Bancontact blijft de meest gebruikte (58%) betaalmethode. Opvallend is dat evenveel consumenten ondertussen PayPal gebruiken als kredietkaarten.