Vorig jaar zette het bedrijf de samenwerking met Kanye West - of Ye zoals hij zich nu laat noemen - stop, onder meer na antisemitische uitspraken van de ontwerper. Nochtans was die samenwerking eerder erg succesvol.
Adidas commercialiseerde de Yeezy-sneakers die door Ye worden ontworpen, en die erg populair zijn. Het einde van die samenwerking kostte Adidas al miljoenen euro’s, zadelde het bedrijf met een immense stock aan Yeezy-spullen op en er dreigt ook een rechtszaak van ontevreden Adidas-beleggers.
Verbranden niet de oplossing
Blijft de vraag wat Adidas met het onverkochte materiaal aan moet, goed voor een winkelwaarde van 1,2 miljard euro. Maar na gesprekken met verscheidene niet-gouvernementele organisaties, lijkt Adidas geneigd het materiaal te verkopen. «Verbranden is niet de oplossing», aldus Gulden op de algemene vergadering. «We proberen nu stukken te verkopen en te doneren». Onder meer organisaties die werden getroffen door de uitspraken van Kanye West zouden op donaties kunnen rekenen.
Het is nog niet duidelijk wanneer de stock zou worden verkocht.