Streng Europees Ecolabel bestrijdt valse duurzame producten

Streng Europees Ecolabel bestrijdt valse duurzame producten

Tegenwoordig word je in de winkels om de oren geslagen met milieulabels die beweren dat producten geen ongezonde stoffen bevatten en milieuvriendelijk zijn. Maar spijtig genoeg zijn die labels niet altijd zo duurzaam als ze zelf beweren. Die praktijk heet greenwashing en daar wil de Europese Unie iets aan doen met het EU Ecolabel.

Voor de toekenning van het label wordt niet alleen naar de duurzaamheid van de grondstoffen gekeken. Ook het productieproces en hoe het product tot afval verwerkt wordt, komt onder een vergrootglas te liggen. Naast milieucriteria moeten producten met het EU Ecolabel ook voldoen aan strenge kwaliteitsvereisten en doeltreffend zijn. Het EU Ecolabel wordt gecontroleerd door de federale overheid.

Verder gaan dan de wettelijke eisen

De methode is doelbewust heel doorgedreven, want het doel van het label is ook zeer ambitieus. Producten die het label krijgen moeten milieuvriendelijk, kwalitatief en zachter voor de gezondheid zijn.

Hoe vertaalt zich dat dan in de praktijk?

Wel, het EU Ecolabel gaat bijvoorbeeld verder dan de wettelijke eisen voor cosmetica en verbiedt stoffen met een mogelijk hormoonverstorende werking, zoals triclosan en parabenen. Zepen, shampoos en luiers voor kinderen mogen geen parfums bevatten, om allergische reacties uit te sluiten Schoonmaakmiddelen met het EU Ecolabel mogen geen microplastics bevatten. Het gehalte aan schadelijke oplosmiddelen in verven met het EU Ecolabel wordt tot een minimum beperkt, zonder afbreuk te doen aan de efficiëntie van de producten.

De criteria zijn streng, waardoor slechts 10 tot 20% van de producten het EU Ecolabel kunnen behalen. Maar momenteel zijn toch al meer dan 70.000 producten en diensten erkend. Die zijn onderverdeeld in verschillende categorieën zoals schoonmaak- en wasmiddelen, papier, bodembedekkers, verven en douchegels... tot hotels.

Ga je in de winkel op zoek naar het label, dan kan je het herkennen aan het logo met de bloem en de sterren op de verpakking.

Om het EU Ecolabel in de bloemetjes te zetten, is er een speelse en informatieve campagne op poten gezet in samenwerking met verschillende winkelketens, waarin het milieu zelf een grote rol speelt. Verschillende dieren nodigen de consument uit om kennis te maken met het EU Ecolabel en zijn producten.

Meer informatie: www.ecolabel.be