Jo Caudron: We hebben faillissementen en vereffeningen gekend. De meeste bedrijven hebben niet hun volle potentieel bereikt. Omdat we hen niet goed in de markt gezet hebben, maar soms ook omdat ze voor waren op hun tijd.
Wat voel je als je een project ziet falen?
Vaak doet het me niet veel, omdat ik weet waar de fout ligt. We hadden niet goed aangepakt, de timing was niet juist of de markt was er niet klaar voor. Maar soms was het ook een heel emotioneel gebeuren. Bij het technologieplatform XCA hadden we met iedereen een heel sterke klik, het team was echt van dichtbij betrokken. We hadden niet verwacht dat we het geld niet zouden vinden, maar de crisis in 2001 kwam ertussen. Ik moest daardoor afscheid nemen van iets waar ik jaren aan gewerkt had.
Hoe herstel je daarvan?
Ik ben iemand die altijd weer vooruit gaat, want ik weet dat het vrij gemakkelijk is om iets nieuws op te zetten. Dat versnelt het rouwen. Soms was ik enkele dagen later al bezig met een ander initiatief. Bovendien ging de aandacht tijdens onze moeilijkheden uit naar de crisis en naar de andere projecten die in gevaar kwamen. Het gebeurde dat ik de eerstvolgende maandag op het kantoor van een ander bedrijf zat en dat probeerde te redden. Daardoor vloeit mijn energie vrij naadloos over naar ander project.
Is het goed voor ondernemers om een keer te falen?
Zeker, maar je moet realitistisch blijven. Niet iedereen gaat er even goed mee om en het is heel belangrijk dat je eruit leert. In dat geval zal het uiteindelijk louterend werken. Zo kan je best niet trouwen met je eerste lief. Met je tweede ook niet, maar misschien is de derde wel je vrouw. Ervaring geeft je een beter referentiekader.
Lees meer verhalen van ondernemers op www.metfalenenopstaan.be