Dag Raphael. Wat betekent jouw artiestennaam Konoba eigenlijk?
Konoba: «Ha! Eerst verzon ik telkens stiekem een nieuw verhaal over de herkomst van de naam, omdat de waarheid misschien niet zo boeiend is. Uiteindelijk raakte ik de kluts kwijt door al mijn verzinsels en vertel ik tegenwoordig gewoon de waarheid: ik vind konoba simpelweg een prachtig woord. Tijdens mijn vakantie in Kroatië een aantal jaar geleden kwam ik het over al op straat tegen. Niet heel vreemd, want het blijkt het Kroatische woord voor restaurant te zijn. Een jaar later lanceerde ik mijn soloproject en had ik een naam nodig. Het woord konoba dwarrelde nog altijd door mijn hoofd en ik besloot het te gebruiken.»
Wanneer de wereld stilstond begon jij volop te schrijven aan je nieuwe album. Hoe heb je die periode beleefd?
«In het begin van de eerste lockdown zat ik wel even in de put, omdat ik een aantal grote shows had gepland in Turkije, Georgië en Armenië. Alles werd uiteraard geannuleerd en ik had plots zeeën van tijd om te rusten en na te denken. Na vier jaar non-stop op tour te zijn was een pauze echt wat ik nodig had. Mijn lief en ik hebben ons de eerste maanden teruggetrokken in het huis van mijn grootmoeder in de Ardennen. Daar heb ik in alle kalmte muziek kunnen schrijven. Ik kijk er met een grote glimlach op terug, maar natuurlijk was het niet allemaal koek en ei. Ik besef maar al te goed dat niet iedereen er zo warmpjes bij zat. Het was hartverscheurend om anderen te zien lijden tijdens de coronacrisis.»
Tijdens het schrijven van je nieuwe album werd je gezelschap gehouden door je grote liefde. Heeft zij je muziek beïnvloedt?
«Ja, het feit dat mijn lief er was kan je echt voelen in mijn muziek. De situatie waarin ik mijn muziek maak, heeft altijd veel invloed op het eindresultaat. Naast de romantische invloed zit er in mijn nieuwe album echter ook een meer donkere kant. Ik denk veel na over onze maatschappij, over de wereld waarin we leven en de problemen die daarbij komen kijken. Het kan me regelmatig verdrietig maken en dat hoor je. Gelukkig ben ik positief ingesteld en krabbel ik altijd weer recht. Ik besef dat we het allerbeste moeten halen uit onze tijd. Op die momenten vier ik het leven en wil ik de mensen om me heen daarin meetrekken.»
De wortels van Konoba zijn deels gevormd door een muziekopleiding van vijf jaar in Engeland. Je bent nu al een tijdje terug in België. Mis je het Britse leven?
«Ja, zeker! Wonen in Brighton was geweldig. Ik ben tot op mijn oren verliefd geworden op die badplaats. Mensen zijn er artistiek, creatief en open-minded. Ik denk dat we in België een beetje vastzitten als het gaat om kunst, mode en muziek. Ik heb het gevoel dat als je hier net buiten de boot valt, je er per definitie niet bij hoort. Ik besefte dat ik mijn hele leven ben geconditioneerd om binnen deze kaders te passen en vooral ‘normaal’ te doen, totdat ik in Brighton kwam en ik overspoeld werd met creativiteit, allerlei soorten muziek en mensen gekleed zag in de meest bijzondere outfits. In Brighton is een open blik op de wereld de normaalste zaak van de wereld. Deze manier van denken heeft van mij een artiest gemaakt.»
«Hoe erg ik het Britse leven ook mis, plannen om terug te keren heb ik voorlopig niet. Mijn twintigerjaren, toen ik optrad in pubs en mijn leven feestend doorbracht, liggen achter mij. Hier in België heb ik ook een geweldig leven: ik ben omringd met vrienden en familie en heb een leuke job.»
Waar komt de titel van het album ‘It Was Only a Dream’ vandaan?
«Ken je van die dromen die zo intens zijn dat je denkt dat je je in de realiteit bevindt? Het lijkt allemaal zó echt tot je wakker wordt. Ik blijf daar maar over nadenken. Wat als mijn leven nu één grote droom is? Wat als ik zo wakker word en dit alles gewoon verdwijnt? Zal ik wakker worden en ontdekken dat dit album enkel een hersenspinsel was? De afgelopen periode voelde soms zó vreemd en surrealistisch, dat mijn gedachten overuren draaiden.»
Je hebt naam gemaakt door je ‘mash-ups’ in het verleden. Hoe zit het daarmee?
«Toen ik mijn carrière ongeveer tien jaar geleden begon, wilde ik mijn creativiteit op vele manieren gebruiken. Ik wist toen absoluut niet wie ik als artiest was en ik probeerde vooral een online bereik op te bouwen. Nu voel ik me meer een erkende kunstenaar, die simpelweg kunst wil maken. Een mash-up maken neemt veel tijd in beslag. Om een voorbeeld te geven: het duurde een maand om één nummer van vijftien verschillende liedjes te maken. Die tijd heb ik vandaag niet meer.» «Ik zou me eigenlijk moeten toespitsen op de snelle TikTok-maatschappij. Mensen hebben vandaag de dag een concentratieboog van 15 seconden. Het is vermakelijk als je ernaar kijkt, maar het is vooral verslavend. Misschien heb ik ongelijk, maar ik heb sterk het gevoel dat dit ernstige gevolgen heeft voor ons allemaal. Over verslaving aan sociale media praten we amper. Ik vraag me af of er een verschil is tussen een kind dat alcohol drinkt of naar TikTok kijkt.»
‘It Was Only a Dream’ is uit bij Mouda Music. Op 28 april stelt Konoba zijn album voor in de Ancienne Belgique.