Guy Garvey (zang): «Er is zoveel gebeurd tijdens het opnemen van deze plaat. Vorig jaar in september stierf mijn schoonmoeder aan kanker (Garvey is getrouwd met Rachel Stirling, de dochter van Diana Rigg, ooit Emma Peel in ‘The Avengers’ en onder andere Olenna Tyrell in ‘Game of Thrones’, red.) na een maandenlang ziektebed. De wereld stond toen al stil waardoor we alle tijd hadden om die laatste periode hecht, intiem en helend te beleven. Toen ze stierf waren we net begonnen aan de opnames, wat het allemaal zeer intens maakte.»
«Vreemd in het begin, maar al snel zorgden die files voor regelmaat. Ik in Londen en de anderen in het noorden. Craig (Potter, toetsen) heeft opnieuw de productie in handen genomen en wordt daar steeds beter in. Hij luistert de laatste tijd voornamelijk naar hiphop en krijgt daardoor een breder muzikaal en auditief spectrum dat hij ook voor Elbow kan gebruiken. (
«Klopt. De plaat was een eerbetoon of in memoriam voor Bryan Glancy, een goede vriend van mezelf en de band. Iedereen in Manchester kende hem, een fantastische muzikant maar veel te vroeg heengegaan. Op een gegeven moment lagen er allerlei foto’s verspreid over de vloer en kreeg ik een file door van Craig. Een foto van Bryan trok mijn aandacht terwijl ik die subtiele drums hoorde, gevolgd door een prachtige klarinet. De klank die vanuit zo’n houten blaasinstrument komt, betovert je al vanaf de eerste noot. Ik begon te dromen en realiseerde me dat een ontmoeting van Bryan met mijn vrouw Rachel niets anders dan een geweldig en uitnodigend charmeoffensief zou geweest zijn.»
«Absoluut. Bryan was grappig, gulzig, trots en altijd open voor nieuwe ervaringen. Een speelse verleider die met veel wegkwam omdat je gewoon niet kwaad op hem kon zijn. Rachel is exact hetzelfde en in mijn verbeelding zag ik mijn beste vriend dansen met de vrouw die ik liefheb. Een zeer mooi beeld. De woorden kwamen er gewoon uitgerold. (zingt) ‘Then he’d steal you for dancing and you’d lend him your arms. And I’d stooge for your laughing and you’d twirl in a chaos of charm.’ (lacht) Misschien maar beter dat ze elkaar enkel in mijn hoofd ontmoet hebben.»
«Het was al snel duidelijk dat het album tot stand zou komen vrij van de gebruikelijke creatieve krijtlijnen. We wisten dat we meer tijd dan gewoonlijk zouden hebben en dan komt er automatisch meer reflectie om de hoek kijken. We houden allemaal van contemplatieve, rustige en als één geheel vormgegeven platen zoals Talk Talk, The Blue Nile, Kate Bush of Van Morrison er ooit hebben opgenomen. Ons vroegere werk draagt daar ook invloeden van maar nu hebben we die veel sterker uitgewerkt. ‘Flying Dream 1’ klinkt best wel romantisch maar wie goed luistert, hoort en voelt de sterke link met de alledaagse realiteit die al drie decennia standhoudt. Het zorgt er ook voor dat we na meer dan dertig jaar nog steeds samen door dezelfde deur kunnen. We hebben ook allemaal een gezin waardoor er sowieso een gezonde stabiliteit nodig is om goed te functioneren. We kunnen onszelf best verliezen in de euforie van het opnemen en toeren maar de romantiek binnen Elbow wordt steeds in balans gehouden door, zoals ik al aanhaalde, een meer dan royale portie realisme.»
«Klopt en daaruit leerden we dat die zachtere kant zeer gewaardeerd werd. Voor ons waren die sessies een soort afgedwongen normaliteit binnen een steeds meer abnormale wereld. We leerden ook beter het moment vast te grijpen en geen tijd te verliezen. Al kan dat ook te maken hebben met ouder worden. (lacht) Tijdens de hoogdagen van de pandemie waren er bouwwerken in onze achtertuin bezig en alleen al het feit dat er uit een lading stenen een muur en uiteindelijk een huis gemaakt werd, was een teken van hoop.»
«Een fantastische plaats waar elke stoel, elke plank of wat dan ook een rijke geschiedenis uitstraalt. Het theater bestaat al een dikke tweehonderd jaar en nog nooit was het zo lang gesloten geweest. Het feit van daar te kunnen opnemen zonder publiek was vreemd genoeg een extra stimulans voor de verbeelding. We gooiden een soort anker uit in de tijd waarin dit album werd opgenomen. ‘Flying Dream 1’ zal daarom een zeer bijzondere plaats innemen in ons oeuvre.»
(
‘Flying Dream 1’ (****1/2) is nu uit. Elbow treedt op 16 juni 2022 op in Vorst Nationaal.