De vorige keer dat we elkaar ontmoetten, had je het over het einde van een tijdperk voor Editors. Heb je nu het gevoel dat jullie met ‘EBM’ een nieuw hoofdstuk aansnijden?
Tom Smith
Benjamin — Blanck Mass dus — maakt nog niet zo lang deel uit van Editors. Hoe verliep de eerste kennismaking?
«We wisten niet zeker of hij zin zou hebben om bij de band te komen. Hij is van oorsprong producer en hij heeft altijd in het verleden vooral op zijn eentje muziek gemaakt. Maar in zekere zin verdiende hij het om lid te worden van een groep waar hij een bepaalde broederschap zou vinden. Met Editors hebben we elkaar meer dan twee jaar lang niet kunnen zien, en we hebben elkaar enorm gemist, zowel als vrienden als muzikanten. Onze band is sterker dan ooit, ook al is het allemaal nieuw voor Benjamin.»
In plaats van verder te gaan op het ingeslagen pad en jullie fans te plezieren, blijven jullie nieuwe horizonten verkennen. Waar komt die behoefte vandaan?
«Het geeft gewoon veel meer voldoening als we kunnen experimenteren met dingen die we nooit eerder hebben gedaan. Anders zouden we al snel de indruk krijgen dat we ter plaatse trappelen. Elk nieuw album is beïnvloed door wat we eerder hebben gedaan maar ook door de nieuwe ideeën die we aan onze muziek willen toevoegen. We zijn niet langer de indie rockgroep die we ooit waren.»
Als zanger lijk je steeds meer belang te hechten aan verhalen vertellen. Hoe gaat het schrijfproces in zijn werk?
«Dat aspect is steeds essentiëler aan het worden in de manier waarop ik teksten schrijf. Verhalen vertellen die al dan niet te maken hebben met mijn eigen leven is wat ik het beste kan. Mijn eigen dagelijkse leven is eerder simpel, om niet te zeggen saai. Als ik daar de hele tijd over moest zingen, zou het al snel verschrikkelijk vervelend worden. Dus breng ik een uitvergrote versie van mezelf, een personage dat ik door de jaren heen gecreëerd heb. Het is een soort leugen, maar er zit tegelijk een kern van waarheid in. Tenslotte komt het allemaal uit mijn pen.»
Vanavond spelen jullie in Brussel het laatste concert van jullie Europese tournee. Wat hebben de ervaringen van de voorbije maanden jullie geleerd?
«De song ‘Strange Intimacy’ is live tien keer indrukwekkender dan ik had gedacht. Het verbaasde me dat het publiek meteen in de ban was van dat lied. Met ‘Papillon’ hebben we hetzelfde meegemaakt. We zijn van plan om in Brussel onze tournee op een memorabele manier af te sluiten. We zullen er een feest van maken, nog groter dan drie jaar geleden in Antwerpen!» (
‘EBM’ is uit bij PIAS. Editors treden vanavond (woensdag 26 oktober) op in Vorst Nationaal. Tickets zijn te koop via ticketmaster.be.