Infrabel installeert het European Train Control System, het veiligheidssysteem dat permanent de snelheid van treinen bewaakt en indien nodig ook ingrijpt. Sinds maart is al meer dan de helft van de Belgische sporen ermee uitgerust. Een derde van de treinen die dagelijks over het Belgische spoornet rijden, passeert langs het traject tussen Brussel-Zuid en Halle. Dat komt neer op zo’n 1.200 passagierstreinen per dag.
Tijdens de werken zal er vanaf 2 uur geen enkele trein passeren langs het traject. Pas vanaf 6 uur zullen enkele stations weer in gebruik genomen worden, beginnende bij Brussel-Zuid. Voor internationaal verkeer dat vanuit het noorden komt, zal dat station wel open blijven. Brussels Airport - Zaventem is vanaf 6 uur langs dezelfde weg weer bereikbaar met de trein, al stoppen er minder treinen dan normaal.
Vervangbussen
Voor 6 uur zullen er in Vlaanderen geen treinen rijden van en naar Brussel. NMBS zet daarom vervangbussen in en reizigers kunnen met hun treinticket ook de trams en bussen van De Lijn en MIVB nemen. Tussen 6 uur en 10 uur rijden zal er een lage bezetting zijn. Treinen vanuit Antwerpen zullen niet verder rijden dan Schaarbeek en ook op het traject van en naar de kust worden treinen omgeleid en stoppen uitzonderlijk in Schaarbeek. Andere routes worden na een omleiding uitzonderlijk beëindigd in Denderleeuw. Reizigers kunnen in die stations overstappen op een andere trein richting Brussel. NMBS raadt reizigers aan om voor hun vertrek de reisplanner te raadplegen via de website of op de NMBS-app.