«Volgens de richtlijnen die we hanteren, wordt de taal van de bestemming gebruikt om steden aan te duiden op wegwijzers langs snelwegen», legt Kiekens uit aan de krant. Alleen zie je dat nog niet zo vaak omdat het geleidelijk aan wordt ingevoerd.
Hoge kostprijs
Aanduidingen als Rijsel (Lille) of Gent (Gand) die we nu nog vaak zien, verzwaren de bewegwijzering zonder een significante meerwaarde te bieden, zegt ze. Het leidt soms tot verwarring. «Vooral autosnelwegen in de omgeving van de taalgrens lijden aan een gebrek aan continuïteit in de bewegwijzering door het regelmatig wisselen van taal.»
Dat de taal van de bestemming nog lang niet overal opduikt op wegwijzers heeft volgens het Vlaams Agentschap voor Wegen en Verkeer een goede reden. «De kostprijs voor het vervangen van al die borden, zeker als ze aan portieken hangen, ligt vrij hoog. Dat, in combinatie met de hinder die het oplevert voor het wegverkeer, maakt dat we ze niet overal meteen vervangen, maar wel bij grote wegenwerken zoals Oosterweel», zegt Kiekens nog.