De seinkeet is volledig vernield door de brand zondagavond rond 23 uur. De spoornetbeheerder verwijdert die seinkeet nu met een kraan, waarna een nieuwe wordt geplaatst. Dan moeten alle toestellen en kabels opnieuw worden aangesloten en moet alles getest worden, legt Infrabel uit.
«In totaal wordt er met een 30-tal technici zo goed als de klok rond gewerkt», klinkt het maandagmiddag in een update. Als alles volgens plan verloopt, mikt de infrastructuurbeheerder op begin volgende week om de twee sporen die nu buiten dienst zijn, klaar te hebben om alle treinen terug te kunnen laten rijden zoals voorzien.
Belang seinkeet
Infrabel benadrukt nog dat een seinkeet zeer belangrijk is om het treinverkeer veilig te kunnen organiseren. Zo’n cabine van 6,5 op 2,5 meter is een soort minizenuwcentrum naast het spoor, klinkt het. «Van hieruit worden de seinen, de wissels en sensoren die treinen detecteren, aangestuurd», aldus de spoornetbeheerder.
Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be