«De mensen houden erg veel van de MIVB in Brussel», aldus de topman bij de voorstelling van de tevredenheidsresultaten van het jaar 2022. «79 procent van de reizigers kent de MIVB een goede score toe.» De metro blijft het meest populaire vervoersmiddel, de tram volgt op een tweede plek. De bus, die vroeger minder gesmaakt werd, «doet een inhaalbeweging dit jaar en vergezelt metro en tram opnieuw op gelijke hoogte», volgens De Meeùs. 70 van de 94 criteria voor tevredenheid gaan erop vooruit in de enquête, waar tweemaal zoveel participanten aan deelnamen dan in voorgaande jaren. «Het toont de betrokkenheid van onze reizigers aan.»
Uit de cijfers blijkt ook dat het digitale betaalsysteem van de MIVB gesmaakt wordt door de reiziger, op een gedeelde plek met het aankopen van tickets via het internet prijkt het digitale betaalsysteem zelfs bovenaan de lijst van betaalmiddelen. Daarnaast worden ook het rijgedrag van de metrobestuurders, de eenvoudige validatie van vervoersbewijzen, de klantgerichte houding aan de kiosken en de schermen met wachttijd in de metrostations geprezen.
«Beste openbaar vervoer van het land en daarbuiten»
Ook Brussels minister van Mobiliteit, Verkeersveiligheid en Openbare Werken Elke Van den Brandt (Groen) is tevreden over de resultaten. «Ik ben als minister van mobiliteit trots op de MIVB, maar ook als Brusselaar. Het openbaar vervoer in onze stad is het beste openbaar vervoer van het land en daarbuiten», aldus Van den Brandt.
«De kracht van de MIVB heeft weinig te maken met politiek. We hebben over de partijgrenzen en legislaturen heen voor het openbaar vervoer in Brussel en de MIVB gekozen. Deze cijfers zijn een werk van lange duur», beargumenteert Van den Brandt. «De MIVB doet ons bewegen én dat weet ook Brussel en de Brusselaar. Er moet altijd meer MIVB zijn.»
Werkpunten
Ondanks dat de tevredenheid stabiel blijft, zijn er ook nog werkpunten voor het bedrijf. «Het veiligheidsgevoel stijgt sterk, maar de veiligheid van sommige stations moet beter, er wordt samengezeten met verschillende diensten om daar werk van te maken», aldus de minister. Zo is er een gewestelijk plan om de metrohalte Naamsepoort veiliger te maken.
Ondertussen heeft de MIVB niet stilgezeten. Zo zijn er plannen om 90 elektrische bussen aan te kopen en buslijnen 17 en 29 te openen. Er wordt ook een nieuwe tram in dienst gesteld in het kader van de Tramvisie 2030. Door de aankoop van M7-metro moeten de M6-metrostellen weldra ten dienste gesteld kunnen worden op metrolijnen 2 en 6, waar vijf M6-metro’s tegen eind juni zullen rijden.
De MIVB concludeert dat «de algemene score hoog blijft en dat de langetermijninvesteringen lonen.» Over dat laatste maakt ook minister Van den Brandt zich sterk. «Elke euro die we investeren in MIVB betaalt zich driemaal terug en maakt de stad aangenaam en meer leefbaar. Ja, een zesde van het regeringsbudget gaat naar openbaar vervoer. Dat is veel, maar blijft ook een heel bewuste keuze voor de Brusselaar.»
CEO De Meeùs geeft nog mee dat er «op dit moment geen verdere prijsstijgingen of -dalingen zijn gepland.»