Spoorstaking zet druk op begroting

Spoorstaking zet druk op begroting
Belga / D. Waem

De staking ging woensdagavond om 22 uur van start. Vanaf donderdagochtend is de normale dienstregeling weer van kracht. Een kwart van de treinen zal rijden, maar de situatie zal niet in het hele land gelijk zijn. Van de IC-treinen tussen de grote steden zal twee op de vijf rijden, zegt de NMBS. Bij de L-treinen en de S-treinen is dat een op de vier. De piekuurtreinen vallen quasi allemaal weg. In Namen en Luxemburg zijn er niet voldoende werkwilligen waardoor daar geen treinen zullen rijden.

Ook op het internationale treinverkeer zal de staking een impact hebben. Voor de meeste internationale treinverbindingen verwacht de NMBS een normale dienstverlening. Eurostar, die naar Londen rijdt, verwacht geen hinder. Er sneuvelen wel enkele ICE-treinen van en naar Duitsland.

«BELEEFDHEIDS- ANTWOORD»

De spoorvakbonden hadden initieel een stakingsaanzegging ingediend voor 18 oktober, maar ze vervroegden die naar 5 oktober om zo druk uit te oefenen op de begrotingsbesprekingen van de federale regering. De bonden eisen onder meer voldoende middelen voor aanwervingen en goede werkomstandigheden.

De brief die premier Alexander De Croo (Open VLD) en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) stuurden als antwoord op de bezorgdheden van de vakbonden, voldeed naar verluidt niet. Koen De Mey, voorzitter van ACV-Transcom, had de brief van de regering in een eerste reactie al een «beleefdheidsantwoord» genoemd. «Er staan geen budgettaire garanties in, en dat was nochtans onze vraag», zei de vakbondsman.

AMBITIEUZE PLANNEN

Reizigersorganisatie TreinTramBus betreurt de 24 urenstaking bij het spoor. De staking zou volgens de organisatie de verkeerde mensen treffen, met name de reizigers, in plaats van «de politici die overtuigd moeten worden van de noodzaak om extra te investeren in het spoor». Maar tegelijkertijd zegt de organisatie de bezorgdheid van het spoorwegpersoneel over de personeelstekorten te delen. «De resultaten - geschrapte treinen, te korte treinen door onderhoudsproblemen, te weinig personeel in de stations - ondervinden ook wij elke dag», zegt voorzitter Stefan Stynen. «Het is absoluut noodzakelijk dat de federale regering dit najaar nog de nodige budgettaire middelen vrijmaakt om de ambities waar te maken», zegt de reizigersorganisatie.

De federale regering heeft in de ontwerpen van beheerscontracten met spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel ambitieuze plannen. Zo zouden er 10% meer treinen moeten rijden en 30% meer reizigers moeten zijn tegen 2032.