Sinds 2018 zijn de elektrische deelsteps in gebruik in de Franse hoofdstad. Ze zijn een populair alternatief voor auto, metro of fiets. In de Franse hoofdstad zijn er ongeveer 15.000 te huur via apps. Sinds de introductie heeft het stadsbestuur de regels voor de steps geleidelijk aangescherpt, door speciale parkeerzones te creëren en de maximumsnelheid en het aantal aanbieders te beperken. Maar voetgangers bleven klagen over roekeloos rijgedrag, overlast en ongelukken.
Ook boetes omhoog
Parijs wordt nu de enige Europese hoofdstad die de vervoersmiddelen verbiedt. Dat gebeurt wanneer de contracten van drie particuliere exploitanten (Lime, Tier en Dott) op 31 augustus aflopen. De verkiezing heeft geen invloed op elektrische steps in particulier bezit, waarvan er in Frankrijk vorig jaar 700.000 zijn verkocht.
Eerder besliste de Franse regering al om elektrische step voor iedereen onder de 14 jaar te verbieden. Ook gaan de boetes voor overtredingen met de e-step fors omhoog. De regering hoopt daarmee de overlast te beperken van het vervoersmiddel dat in korte tijd uiterst populair is geworden, maar ook weerstand oproept. Het aantal doden en zwaargewonden door ongevallen met de elektrische steps steeg explosief. Ook de ‘anarchie’ bij de zelfbedieningsverhuur veroorzaakt spanningen, vooral in Parijs.
Burgemeester Anne Hidalgo kondigde de raadpleging in januari aan. De sociaaldemocraat is voorstander van een verbod en ziet het vervoermiddel als een «bron van spanning». In Frankrijk worden dagelijks ongeveer 100.000 ritten gemaakt op gehuurde steps in ongeveer 200 dorpen en steden.