In België zijn er momenteel drie lage-emissiezones: Antwerpen, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en de stad Gent. Zoals de krant DH ons eraan herinnert: «In Brussel zijn alle dieselvoertuigen die niet voldoen aan de Euro 4-norm (of hoger) verboden, met kwartaalboetes van 350 euro als gevolg.» Vanaf 2025 worden zelfs enkel dieselvoertuigen die voldoen aan de Euro 6-norm (of hoger) toegelaten.
Wat als je voertuig niet voldoet aan de normen?
Tot nu toe waren er niet veel opties. Ofwel betaal je de boete, ofwel doe je je wagen weg voor een exemplaar dat wél aan de normen voldoet. Maar nu is er een derde mogelijkheid: de 'retrofit'. Maar wat is dat precies?
De retro-Wat?
«De retrofit is een soort 'harttransplantatie' voor voertuigen op leeftijd: de verbrandingsmotor van je voertuig wordt vervangen door een elektrische motor», legt DH uit.
«Retrofit was al mogelijk in België, maar zonder duidelijke wetgeving was het moeilijk om effectief wagens om te bouwen», aldus Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit. Maar nu is het zover! Sinds 1 juni is deze 'transplantatie' vereenvoudigd in België. Volgens DH heeft de regering net de laatste maatregelen goedgekeerd die bedrijven in de sector nodig hebben om binnen een duidelijk kader te werken.
Voor welke voertuigen?
Letterlijk alle voertuigen met een verbrandingsmotor (auto's, brommers, bussen, vrachtwagens...). Dit slimme proces maakt het mogelijk voor voertuigen die verbannen waren uit lage-emissiezones om er weer te mogen rijden, ditmaal zonder boetes. Goed voor het milieu, maar dus ook voor je portemonnee!
Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be