Er zijn plannen om daar tegen eind volgend jaar mee te beginnen. Beide operatoren hebben hun voornemen om de nieuwe dienst uit te baten aangemeld bij de spoorwegregulatoren. Een studie over de haalbaarheid loopt.
«Concurrentiële prijs»
Het is de bedoeling meermaals per dag heen en weer te rijden tussen Brussel-Zuid en Parijs-Noord, met klassieke treinen. Het gaat dus niet om een hogesnelheidsverbinding. Die rit moet drie uur duren, met onder meer een tussenstop in Bergen. Het is niet de bedoeling te stoppen in het station van Brussels Airport.
Met de nieuwe reguliere treindienst wil de NMBS een aanvulling bieden op de bestaande hogesnelheidstreinen, «aan een concurrentiële prijs», aldus een woordvoerder. Hoeveel een kaartje richting Parijs zal kosten is nog niet bekend.
Minister van Mobliiteit Georges Gilkinet (Ecolo) verwelkomt de plannen. «Naast het aanbod voor hogesnelheidstreinen, ben ik ervan overtuigd dat er een grote vraag is naar goedkopere en regelmatigere treinverbindingen via gewone internationale treinen», reageert hij.
Alles wat je echt wilt weten op Metrotime.be