In januari had de NMBS al de app NMBS Assist gelanceerd waarmee treinreizigers met beperkte mobiliteit assistentie kunnen reserveren in de treinstations. De NMBS-website neemt nu die functies en voordelen over, klinkt het. Onder meer een persoonlijke login, aangepaste reisplanner, online opvolgen van de aanvragen of meerdere trajecten tegelijk aanvragen zijn enkele van de functionaliteiten.
Bellen met klantendienst
Assistentie vragen was voorheen al mogelijk via de website, maar er werd volgens de spoorwegmaatschappij niet zo veel gebruik van gemaakt. Voor de lancering van de app, belden reizigers met beperkte mobiliteit vooral naar de klantendienst om hulp te reserveren.
De klantendienst is nog steeds het belangrijkste kanaal, maar intussen gebeurt al dertig procent van de aanvragen via de app: er werd al meer dan 4.500 keer een assistentie aangevraagd. De app is daarmee een succes, aldus de openbaarvervoermaatschappij.
In 2022 werd meer dan 48.000 keer assistentie voor de trein aangevraagd. Assistentie aanvragen kan in 132 stations. Voor een rechtstreekse reis tussen de 41 grootste stations van het land kan dat tot drie uur op voorhand. Het gaat om de stations waar twee derde van de reizigers de trein neemt. Assistentie aanvragen kan niet alleen telefonisch, via website en app, maar ook via Twitter, Facebook, Whatsapp of Instagram.