NMBS breidt aanbod uit in Oost-Vlaanderen: meer weekend- en nachttreinen

NMBS breidt aanbod uit in Oost-Vlaanderen: meer weekend- en nachttreinen
Belga / N. Maeterlinck

De raad van bestuur van de NMBS keurde eind maart het vervoersplan 2023-2026 goed. Over het hele net wil de spoorwegmaatschappij 7,4% meer kilometers rijden tegen 2026. Dat komt overeen met meer dan 2.000 treinen extra per week. De nadruk ligt op extra aanbod rond de grote steden en op betere verbindingen in het weekend.

De NMBS heeft de voorbije weken het vervoersplan meer in detail voorgesteld per provincie. Vrijdag was als laatste Oost-Vlaanderen aan de beurt.

Piekuurtreinen

Allereerst worden in december 2023 enkele piekuurtreinen (P-treinen) geschrapt, waar volgens NMBS weinig reizigers op zitten en waar er alternatieven voor zijn. Het gaat om de P-trein Kortrijk-Zottegem met vertrek om 5.28 uur in Kortrijk, en de P-treinen Aalst-Burst (vertrek 12.23 uur) en Burst-Aalst (13.38 uur). Deze laatste treinen blijven wel rijden op woensdag.

Nog eind 2023 zal de S53-trein tussen Lokeren en Gent op weekdagen verlengd worden tot Oudenaarde (en tot Ronse tijdens de piekuren). Dat wordt dan de tweede trein per uur tussen Gent en Oudenaarde. Deze uitbreiding komt er alleen als er genoeg perrons beschikbaar zijn in het station Gent-Sint-Pieters in het kader van de renovatiewerken daar.

Meer nachttreinen

Een jaar later, in december 2024, wordt het weekendaanbod uitgebreid. Zo zal de S4-trein tussen Aalst en de Europese wijk in Brussel vanaf dan ook tijdens het weekend rijden. De S3-trein Dendermonde-Brussel zal ook op zaterdag rijden, en de S51 Eeklo-Gent-Ronse zal vaker rijden op zondag. Vanuit Brussel-Centraal zullen er op vrijdag- en zaterdagavond tot na 1 uur ’s nachts S-treinen vertrekken naar Aalst en Zottegem, en op zaterdagavond komt er een latere S-trein vanuit Antwerpen-Centraal naar Sint-Niklaas.

In juni 2025 zou er op weekdagen een tweede S4-trein per uur beginnen te rijden tussen Aalst en Brussel-Schuman, net als een tweede S6-trein per uur tussen Edingen, Geraardsbergen en Denderleeuw.

30 % meer reizigers

Het vervoersplan moet nog groen licht krijgen van de ministerraad en de uitvoering is ook afhankelijk van aanwervingen en leveringen van materiaal, zegt de NMBS. De leveringen van nieuwe treinen hebben in het verleden al vertraging opgelopen.

In het kader van het openbaredienstcontract 2023-2032 dat de NMBS onlangs sloot met de federale regering, is er de ambitie om het aantal reizigers met 30% te verhogen tegen 2032. In 2022 vervoerde de spoorwegmaatschappij 227 miljoen reizigers.