Het thema is «erg polariserend», geeft Hidalgo toe in de krant. Enerzijds zijn veel inwoners fan van de elektrische steps die je via bedrijven als Lime en Dott voor een lage prijs kan huren. Het is een vlotte, weinig vervuilende en flexibele vorm van mobiliteit volgens velen.
Overlast
Tegenstanders menen dan weer dat de e-steps voor overlast zorgen. Intussen zijn er 15.000 e-steps verspreid over heel Parijs. Gebruikers van de e-step zouden niet genoeg respect hebben voor de verkeersregels, vindt het anti-team. Daarnaast komen er ook klachten over het fenomeen van de strooistep: gebruikers droppen hun e-step na hun rit eender waar op de stoep of in een park. Sommigen gooien ze zelfs zomaar in de Seine.
Op 2 april organiseert de burgemeester daarom een referendum, met «een simpele vraag»: «Gaan we wel of niet verder met deze deelsteps?» Hidalgo is zelf openlijk tegenstander en ging eerder al in conflict met de bedrijven achter de e-steps. Ze zegt evenwel het verdict van het volk te volgen. Ook benadrukt ze dat privégebruik van steps niet ter discussie staat.
Ook in België debat
De discussie doet denken aan de debatten die ook in Brussel gevoerd worden. De hoofdstad verlaagde eerder al de maximumsnelheid tot 8 kilometer per uur in voetgangerszones en richtte het drop-offzones in voor de steps. Ook Antwerpen voorziet ‘slow-speed’ en ‘no-go’ zones.