Vorig jaar vertegenwoordigden geëlektrificeerde wagens nog ruim een derde van de nieuwe inschrijvingen, in 2021 een vierde. De 100% elektrische wagens hebben in de eerste drie maanden voor het eerst de kaap van 15% marktaandeel overschreden.
Het zijn vooral bedrijven en zelfstandigen die de weg hebben gevonden naar deze auto’s, geholpen door het fiscale voordeel. De plug-in hybrides blijven het meest populair als bedrijfswagen (24%), gevolgd door de 100% elektrische wagen (21,4%) en de zelfopladende hybrides (4,7%).
Volvo XC40 populairst
Bij particulieren blijven benzinewagens de voorkeur genieten (68,3%), gevolgd door de zelfopladende hybride (13,1%), die populairder is dan diesel (7,6%). De volledig elektrische wagen heeft een marktaandeel bij particulieren van 5%, plug-in hybride 4,1%.
In absolute cijfers werden in het eerste kwartaal nog het meeste benzinewagens gekocht: 62.379 op een totaal van 131.484.
Het populairste model in de eerste drie maanden was Volvo XC40, op de voet gevolgd door Toyota Yaris en Tesla model Y. De Chinese merken zijn nog erg beperkt aanwezig op de Belgische markt, maar zagen hun marktaandeel op een jaar tijd wel verdubbelen tot 1,31%.