Het ontwerp voor het nieuwe stationsgebouw in Kortrijk en zijn omgeving is klaar. De nieuwe stationshal komt onder de sporen en moet zorgen voor een vlotte verbinding voor voetgangers en fietsers. Boven de vernieuwde perrons komt een centrale overkapping. Ook het stationsplein wordt vernieuwd.
Toegankelijk
Naar alle acht sporen worden er roltrappen en liften voorzien om een optimale toegankelijkheid te bieden. Verder komt er ook een nieuw busstation. Er komen 850 fietsenstallingen bij en in totaal zullen de 3.000 stallingen onder de grond verdwijnen.
Het bas-reliëf van beeldhouwer Maurits Witdouck, een allegorische voorstelling van reizen en transport, dat nu de voorgevel van het huidig station siert, krijgt een nieuwe plek op de liftkoker in de Tacklaan. Het mozaïek van Rogier Vandeweghe krijgt een plaats in de nieuwe brede doorgang.
2025
De bedoeling is om in 2023 de omgevingsvergunning te bekomen om eind 2025 met de werken te kunnen starten. In het voorjaar 2026 zijn de perrons 7 en 8 als eerste aan de beurt. Het duurt ongeveer 8,5 jaar om alle perrons en overkappingen te vernieuwen. De heraanleg van het Stationsplein, de Tolstraat en de Doornikselaan komen als laatste aan de beurt. De opening van het nieuwe station staat gepland in 2034.