Die kost voor de maatschappij van verkeersongevallen wordt meestal uitgedrukt in doden en gewonden. Maar in de studie gebruikt Vias het DALY’s-concept (Disability-Adjusted Life Years). Die werkwijze berekent het totale aantal verloren levensjaren in goede gezondheid. Het gaat niet enkel over het aantal verloren levensjaren door overlijden. Verkeersslachtoffers lopen ook vaak verwondingen op waar ze levenslang de gevolgen van kunnen dragen. Zo leiden ruggengraatletsels gemiddeld tot de meest langdurige last, wat zich dus kan vertalen in verloren gezonde levensjaren.
Voetgangers grootste slachtoffer
In totaal maken dodelijke slachtoffers 30% uit van de verloren gezonde levensjaren. De gewonden, die veel talrijker zijn dan de doden, maken de overige zeventig procent uit. Uit ziekenhuisgegevens blijkt dat een op de zes gehospitaliseerde verkeerslachtoffers (16%) jarenlang de gevolgen draagt van zijn ongeval. Van alle types weggebruikers dragen voetgangers (22%) het vaakst langdurig de gevolgen van een ongeval.
Daarnaast kan met het DALY’s-concept ook gekeken worden naar de impact van verkeersonveiligheid op gezondheidsverlies. Zo is verkeersonveiligheid bij de leeftijdsgroep vijf- tot veertienjarigen de tweede grootste oorzaak van gezondheidsverlies, na gehoor- en gezichtsverlies.
«Elke dag opnieuw worden mensen geconfronteerd met een verkeersongeval waardoor hun leven of dat van hun naasten onverwacht en dramatisch verandert of eindigt», zegt An Vandeborne, voorzitter van de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen. «Elk verkeersslachtoffer is er een te veel.»
Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be