Dit zijn de nieuwe regels voor deelsteps in Brussel

Dit zijn de nieuwe regels voor deelsteps in Brussel
ABACA

«Deelsteps zijn enkel welkom in Brussel als ze andere verkeersgebruikers niet hinderen. Daarom hebben we definitief beslist over een verstrengde wetgeving: minder deelsteps, minder operatoren, verplichte dropzones, en boetes voor fout parkeren. De overheid neemt haar verantwoordelijkheid, het is nu aan operatoren en gebruikers om mee te zorgen dat deelsteps een plek kunnen krijgen in de Brusselse mobiliteitsmix», verduidelijkt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt.

Nog voor de start van het nieuwe schooljaar lanceert Brussel Mobiliteit een oproep tot kandidaatstelling voor de aanduiding tegen 1 januari 2024 van twee operatoren die in Brussel deelsteps aanbieden. Daarbij wordt rekening gehouden met maatregelen om de parkeer- en verkeersveiligheidsvoorschriften na te leven en de aandacht aan het verminderen van de ecologische en sociale impact van hun activiteiten.

De nieuwe regels op een rij

- Het totale aantal deelsteps wordt beperkt tot maximaal 8.000, tegenover 20.000 vandaag. Daarnaast worden ook drie operatoren voor deelfietsen (3 x 2.500 fietsen), 2 operatoren voor deelscooters (2 x 300 scooters) en 2 operatoren voor bakfietsen (2 x 150 bakfietsen) aangeduid worden.

- Vanaf 1 januari 2024 kunnen gebruikers hun rit/huur niet langer stopzetten buiten een specifieke zone. Deze zogenaamde dropzones zijn aangeduid op de wegen en worden momenteel uitgerold over heel Brussel.

- De snelheidsbeperking voor deelsteps tot 20 km/u in het hele Gewest en tot 8 km/u in de voetgangerszones van het stadscentrum en de Elsensesteenweg wordt tegen tegen januari 2024 geleidelijk uitgebreid naar alle voetgangerszones en groene ruimten in de hoofdstad.