Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft de grootste expatgemeenschap van heel Europa, met 220.000 mensen maken ze 20 % uit van de voltallige Brusselse bevolking. «Via deze campagne willen we alle Brusselaars, inclusief de expats, warm maken om vaker te fietsen. Onze fietsambassadeurs beamen: je hebt de fietsmicrobe snel te pakken», zegt Brussels minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
Meer fietspaden
De acht ambassadeurs komen uit verschillende hoeken van de wereld, deze ambassadeurs trekken de campagne, die Brusselaars en expats moet verleiden de fiets als primair vervoersmiddel te gebruiken. «Brussel heeft lange tijd het etiket gehad van autostad, maar de hoofdstad is aan het veranderen, zo zijn er veel nieuwe en veilige fietsvoorzieningen gecreëerd in de hoofdstad van Europa.»
Brussel telt vandaag 513 kilometer gemarkeerde en gescheiden fietspaden, tweemaal zoveel als een decennium geleden. Er zijn 36.606 openbare fietsparkeerplaatsen, wat een verdrievoudiging is ten aanzien van 2014. Er rijden ondertussen ook 7.681 deelfietsen rond in het gewest. Het aantal fietsverplaatsingen in Brussel is in tien jaar tijd verdrievoudigd en het aantal fietsers in Brussel stijgt elk jaar ongeveer met 13%. Begin juni werd voor het eerst ook het record verbroken van het hoogste aantal fietsers op één dag, namelijk 50.000.
Einde nog niet in zicht
Toch is er nog heel wat werk voor de boeg. «Expats vormen de uitgelezen bevolkingsgroep om deze tendens verder te zetten, dit dankzij hun enorm groeipotentieel binnen de Brusselse fietsgemeenschap», zegt Bike for Brussels, een dochterorganisatie van Brussel Mobiliteit.
Ook Odd sinding, Deens Ambassadeur in België, vindt het geweldig om in Brussel rond te fietsen. «De zon schijnt, en het is gezond voor je. Ik kan iedereen aanraden om Brussel met de fiets te ontdekken.» Toch geeft hij op zijn beurt aan dat Brussel nog wel wat kan leren van Denemarken. «In Denemarken zijn er meer fietspaden dan hier. Ik moet nog gewend worden aan het manoeuvreren tussen de auto’s door, maar ik merk wel op dat het de juiste kant opgaat. In Denemarken maakt fietsvervoer deel uit van ons DNA. België moet nog leren om fietsen niet enkel te zien als vrijetijdsbezigheid.»
Verkeersdoden
In Brussel is het aantal fietsdoden in het verkeer sterk gestegen, van 6 verkeersdoden in 2021 naar 21 in 2022. «Brussel is lang een stad geweest op maat van de auto. Wij zijn de achterstand aan het inhalen, fietsinfrastructuur is de eerste stap naar een veiligere stad voor fietsers», meent Van den Brandt. «We hebben nog een weg te gaan, maar de neuzen staan in de juiste richting.»