Tijdens de eerste Olympische Spelen van 1896 in Athene werd de eerste georganiseerde marathon gelopen door slechts 17 atleten. De winnaar liep een tijd van 2:58:50. Tegenwoordig zou dat een respectabele tijd zijn voor een amateur, maar het is bijna een uur langzamer dan de snelste loper van vandaag. Nu weten we veel meer over de wetenschap van het langeafstandslopen, van de gezondheidseffecten tot de psychologische beweegredenen.
Goed voor de ogen
Het trainen voor een marathon vergt veel tijd, energie, zweet en de wedstrijden kunnen slopend zijn. Toch blijven elk jaar meer mensen zich aanmelden voor een marathon. De meest voor de hand liggende redenen waarom mensen ze toch lopen zijn de positieve effecten op de gezondheid en de mentale gesteldheid. Hoewel sommige mensen zich zorgen maken over de lichamelijke schade die het lopen van een marathon veroorzaakt, wegen de algemene gezondheidsredenen aanzienlijk op tegen de risico’s, mits je op de juiste manier traint.
De voordelen voor gewichtsverlies en cardiovasculaire gezondheid zijn bekend, maar onderzoek onthult nieuwe voordelen. Het lopen van een marathon verlaagt namelijk je ‘aderleeftijd’. Dat heeft positieve effecten op je bloeddruk en verkleint de kans op hart- en vaatziekten. En andere recente studie toonde een mogelijk verband tussen verbeterde cognitieve functie en een betere gezondheid van de ogen als gevolg van een marathon. Dat betekent dat het lopen van een marathon positieve effecten heeft op je ogen.
Sociale status
Naast fysieke beweegredenen voor het lopen van een marathon zijn er ook psychologische. Een amateur-marathonloper zegt: «Het gevoel van voldoening bij het overschrijden van de finish, zorgt ervoor dat ik blijf terugkomen. Het geeft een kick die je bij andere sporten niet krijgt, gezien de hoeveelheid tijd en moeite die zitten in een marathon.» Daarnaast zijn er nog vele andere psychologische beweegredenen voor het lopen van een marathon.
Een studie van Carys Egan-Wyger suggereert dat het ook een manier kan zijn om een sociale status te creëren. Door het lopen van een marathon laat je je kwaliteiten op het gebied van gezondheid, productiviteit en efficiëntie zien aan de buitenwereld. Dit effect wordt versterkt door de sociale fitness-app waarmee hardlopers hun prestaties kunnen delen.