1. Leg je telefoon weg tijdens je werkdag
Wie herkent het niet? Ben je net zo goed bezig, zie je in je ooghoek opeens een notificatie verschijnen van je beste vriend, die het weekend nog even wil nabespreken. Maar wanneer je op dat berichtje reageert, schuift je vinger meteen naar Instagram en voordat je het weet ben je weer een kwartier verder met nutteloos scrollen. Niet echt een goede besteding van je tijd. Kom niet in de verleiding en leg je telefoon simpelweg uit het zicht. Dat kan zijn achter je computer, of, als dat niet werkt, in een andere kamer.
2. Gebruik de Pomodoro-techniek
De pomodorowattes? Deze time management-techniek is bedacht door Francesco Cirillo, die zijn kookwekker gebruikte om 25 minuten te focussen op één taak. Na een Pomodoro-blokje mag je een pauze houden van 5 minuten. Loop even weg van je scherm, vouw de was op en begin weer van vooraf aan. Je verplicht hiermee jezelf korte pauzes te nemen, wat super goed werkt voor je productiviteit. Het beloont bovendien goed gedrag: want na een aantal Pomodoro’s mag je een langere pauze nemen van twintig minuten.
3. Neem een kwalitatieve break
Daarmee komen we meteen aan op het volgende punt: pauze nemen. Veel mensen zijn geneigd om van hun computer weg te lopen en hun telefoon erbij te pakken, maar daarmee geef je jezelf eigenlijk helemaal geen rust. Het is beter om echt even weg te gaan van een scherm en in plaats daarvan bijvoorbeeld een rondje te lopen in je favoriete park. Gebruik je pauze om even wat stretches te doen, of trakteer jezelf op een heerlijke lunch: verzin iets waarmee je jezelf oplaadt en niet nog meer energie verliest.
4. Zorg voor een goede werkplek
Vooral als je thuiswerkt, is het aantrekkelijk om van plek naar plek te verhuizen in je woonkamer, maar eigenlijk is het beter om één plaats te kiezen waar je gaat zitten. Deel die plek goed in: zorg bijvoorbeeld voor een toetsenbord, muis en een fijne bureaustoel. Daarmee voorkom je dat je gaat hangen op verschillende plekken, of dat je je huis gaat zien als één grote werkplek.
5. Maak to-do lijstjes
Schrijf aan het begin van de werkdag op wat je wilt bereiken en hoe lang je taken ongeveer zullen duren. Door een goede inschatting te maken van je dag, weet je precies hoeveel klusjes je kunt afronden en welke je bijvoorbeeld beter kunt verzetten naar een andere dag. Categoriseer je taken in prioriteiten: welke moeten vandaag af en welke kunnen wel even wachten? Plan realistisch en voorkom teleurstellingen aan het einde van je werkdag.