Steeds meer Belgen kopen online spullen aan, een trend die door de coronacrisis alleen maar de hoogte in is gegaan. Het aantal Belgen dat maandelijks online koopt, is sinds 2018 met 12 procent gestegen, naar 36%. Ondanks dat Belgen steeds voorzichter zijn bij het online shoppen – 85% checkt de betrouwbaarheid van een e-winkel – blijft het aantal oplichtingen stijgen.
Ondanks de toenemende aandacht rond cybersecurity en online veiligheid, trappen steeds meer Belgen in de val als ze online shoppen. Een derde van de Belgen (32%) werd al eens bedrogen na het doen van een online aankoop, een stijging van 13% tegenover 2019, een periode waarin van corona nog geen sprake was. Vaak gaat het om een levering die niet overeenstemt met de bestelling (42%) of een bestelling die nooit aangekomen is (39%). Een vijfde van de Belgen geeft aan dat de wachttijd voor hun pakketje soms veel te lang opliep.
Belgen nemen te veel risico’s
«Cybercriminelen volgen ook de laatste online trends en weten waar ze dan best kunnen toeslaan», legt Charlene Chedi van AXA Partners uit. «De laatste jaren wordt er steeds meer aandacht gevestigd op cybersecurity, maar toch zien we een significante stijging van het aantal mensen dat al opgelicht is. Belgen moeten zich altijd bewust zijn van de risico’s als ze online kopen en altijd goed checken of een webshop betrouwbaar is.»
Ondanks het stijgend aantal oplichtingen bij online shoppen, nemen Belgen toch nog risico’s als ze naar een webshop surfen. Zo’n 6 op de 10 Belgen deed al aankopen bij een webwinkel die ze nog niet kenden. Zo’n 43% van de Belgen staat niet echt stil bij welke persoonlijke gegevens er online over hen beschikbaar zijn, data die ze bijvoorbeeld ingeven tijdens het aanmaken van een account. Maar er is ook goed nieuws: steeds meer Belgen checken de betrouwbaarheid van de webwinkel waar ze inkopen willen doen. 37% leest reviews, 36% voert de naam van de webshop in een zoekmachine in om snel resultaten te kunnen analyseren.
Vijf tips om veilig online te winkelen
Sofie Geeroms, manager van BeCommerce, de Belgische vereniging van webshops, verzamelde vijf tips om veilig online te winkelen.
1.Goedkoop en veilig gaan niet altijd hand in hand: Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook. Als je een nieuwe webshop ontdekt, ga je best eerst eens op zoek naar ervaringen of reviews van andere gebruikers.
2.Beschikt de webwinkel over een klantendienst? Een veilige webshop geeft steeds aan waar de winkel gevestigd is en hoe je de klant en service kan bereiken. Bij twijfel kan je altijd eens bellen of een mailtje sturen.
3.Schenk extra aandacht aan de URL van de betaalmodule: Enkel als er in de balk een slotje staat en de URL begint met ‚https://‘, gaat het om een veilige verbinding.
4.Heeft de webshop een vertrouwenskeurmerk of kwaliteitslabel? Zo ja, kan je de webwinkel vertrouwen. BeCommerce heeft in 2005 een vertrouwenskeurmerk in het leven geroepen om de consument te helpen. Webshops kunnen dit vertrouwenskeurmerk verkrijgen na een grondige onafhankelijke audit aan de hand van een checklist. Daarnaast worden de webshops elke 6 maand onderworpen aan een security scan.
5.Hoe zit het met bedenktijd en retourkosten? Als consument heb je steeds 14 dagen de tijd om de overeenkomst te herroepen. Tot slot kijk je best op voorhand na hoeveel je moet betalen om een artikel terug te sturen.
Het online onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in samenwerking met FINN in opdracht van AXA Partners tussen 30 augustus 2021 en 3 september 2021 bij 1.000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02%.