Winkelen start in vergelijkbare patronen, afhankelijk van het land en de generatie, waarbij zoekmachines (bijv. Google) uiteraard het kanaal bij uitstek zijn om de zoektocht naar items in te zetten. Maar... TikTok TikTok, het is tien voor twaalf voor merken. De overgrote meerderheid van Gen Z'ers over de hele wereld is van mening dat TikTok het belangrijkste social media-platform is voor het ontdekken en kopen van nieuwe producten. In België heeft 37% van de Gen Z-consumenten de voorbije maand een product gekocht nadat ze het op TikTok hadden gezien. Facebook (51% in België) blijft het populairste social media-platform wanneer alle demografische groepen worden meegerekend, gevolgd door YouTube (43% in België) en Instagram (25% in België). Instagram en TikTok springen er duidelijk uit als eerste keuze van Gen Z'ers in België. De meeste Belgische consumenten ontdekken en shoppen via de sociale netwerken van een merk (56%), via influencers (32%) of via retailers (31%). Het is geen verrassing dat Gen Z (36%) en Millenials (39%) zich het meest tot influencers wenden.
En Gen Z is - net als de meeste shoppers - op zoek naar innovatieve manieren om te shoppen. 1 op de 5 (22%) van de Belgische Gen Z'ers heeft recentelijk deelgenomen aan een live shopping event (net als 1 op de 10 Belgische shoppers). Deze moderne online versie van teleshopping zit in de lift in België omdat het interactiever is (30%), inspiratie geeft (29%) en real-time engagement biedt. Met al dat shoppen en ontdekken via sociale media is het geen wonder dat mobiel winkelen aan populariteit wint in ons land (35% in Q2 2022 tegenover 33% in Q1 2022 en 25% in Q4 2021)).
Maar niet enkel Gen Z pusht voor innovatie, 69% van de Belgische consumenten vindt dat retailers moeten investeren in nieuwe technologieën om relevant voor hen te blijven. Sommigen (15%) noemden zelfs AR/VR als een bijdrage tot een betere winkelervaring (op een livestream shopping event). Frictieloos kunnen betalen, zowel online (56%) als in de winkel (55%), is de meest gewenste switch die Belgische consumenten willen. Gepersonaliseerde service en productaanbevelingen (42% online & 37% offline) zijn de volgende op het verlanglijstje.
«Belgische consumenten willen winkelen op een manier die voor hen het handigst is: of dat nu gaat om online zoeken naar inspiratie, de sociale in-store ervaring thuis nabootsen of toegang krijgen tot flexibele betaaloplossingen in fysieke winkels», weet Wilko Klaassen, Directeur Klarna België. «Het is duidelijk dat flexibel betalen bovenaan het verlanglijstje van de Belgische consument staat.»
Met al dat gepraat over (online) winkelen via sociale media, zou men haast vergeten dat fysieke winkels nog steeds aan de top staan. Gemiddeld winkelt 26% van de Belgische consumenten het liefst online, terwijl 35% toch nog liever in de winkel staat. De keuze van shoppers hangt sterk af van wat ze zoeken in een winkelervaring. Jongere generaties denken dat ze online meer sociale interactie krijgen: dit hangt samen met het feit dat ze meer geneigd zijn om artikelen te kopen die ze op sociale media zien en om live shoppingevenementen bij te wonen. Waarom soms toch online shoppen verkiezen? Gemiddeld verkiezen Belgen uit alle demografische groepen online boven fysiek omdat ze zo tijd kunnen besparen (77%), prijzen beter kunnen vergelijken (76%) en kunnen genieten van een ruimer assortiment en lagere prijzen (71%). Meer sociale interactie (84%) en een betere klantenservice (75%) staan dan weer op het pro-lijstje om fysiek te gaan winkelen. De voordelen die aan fysieke winkels worden toegeschreven zijn minder talrijk, maar hebben een grotere impact.