De stijging met 32 % van het aantal verkochte flessen komt er na een daling met 20 % in 2020, toen de horeca en evenementensector grotendeels platlagen door de coronacrisis.
De crisis is nog steeds niet voorbij en het is dan ook «de consumptie thuis die het voortouw heeft genomen», aldus het Comité champagne, dat de champagnehuizen en -wijngaarden vertegenwoordigt . «De consumenten hebben beslist om zich thuis een pleziertje te gunnen, ondanks de sombere sfeer.»
Bijna (even) uitverkocht
Het plotse herstel van de vraag heeft sommige producenten verrast, wat leidde tot een tekort aan voorraad door de problemen binnen de toeleveringsketens door het coronavirus. In Spanje konden bijvoorbeeld Ruinart, Moët&Chandon en Dom Pérignon niet voldoen aan de vraag.
Volgens voorlopige cijfers lag de omzet vorig jaar boven 5,5 miljard euro, een record dat aanzienlijk hoger ligt dan de 5 miljard euro die voor de pandemie regelmatig werd gehaald.
De sector hoopt dan ook dat dit cijfer de voorbode is voor een nieuwe «groeicyclus», nadat hij in 2021 te maken had met barre weersomstandigheden.