CMF legt vooral de nadruk op plastic. De bedrijven die in opspraak komen zouden met hun producten, initiatieven en reclame de echte impact van plastic verdoezelen voor hun klanten.
Van Coca-Cola tot Unilever
Coca-Cola zou bijvoorbeeld miljoenen geïnvesteerd hebben in reclame waarin ze melden dat sommige van hun flessen voor 25% uit gerecycleerd mariene plastic zouden bestaan, terwijl ze zelf een van de grootste plastic vervuilers zijn volgens CMF.
Supermarktketen Tesco zou nieuw recycleerbaar plasticverpakking gebruiken, maar de verpakking kan maar naar een beperkt aantal grote Tesco-filialen gebracht worden en zal allicht niet gerecycleerd worden, zegt CMF.
Unilever heeft wasmiddel uitgebracht in zakjes in plaats van recycleerbare plastic flessen. Die zakjes zouden duurzaam zijn, omdat ze hervulbaar zijn. Alleen kan je de zakjes volgens CMF maar twee keer hervullen en zijn de zakjes zelf niet recycleerbaar.
Het shapewear-merk van Kim Kardashian steekt zijn kledij in verpakking waarop staat ‘IK BEN GEEN PLASTIC’, ondanks dat er een kleine print op staat die zegt dat het om plastic type 4 gaat. Ook Ikea’s ‘duurzaam textiel’ van mariene plastic zou volgens CMF slechts weinig bijdragen aan de strijd tegen de vervuiling van de zee.
Topje van de ijsberg
CMF zegt in zijn persbericht dat dit maar gaat om «het topje van de ijsberg» en dat het «van cruciaal belang is dat toezichthouders dit serieus nemen”»
«De industrie kondigt graag haar groene geloofsbrieven aan zonder er veel inhoud aan te geven, terwijl ze de plasticcrisis in stand houden. We moeten het systeem veranderen, zoals plastic verpakking radicaal verminderen en statiegeldsystemen verplichten», klinkt het verder nog.