MOBILITY. Bouwwerf Albert open voor het publiek

MOBILITY. Bouwwerf Albert open voor het publiek
Belga / D. Waem

We kunnen er niet omheen: de noord-zuidas van Brussel is vandaag volledig verzadigd. Dat komt door het toenemende aantal pendelaars en de evolutie van de mobiliteitsgewoonten. Het aanbod van de tramlijnen volstaat niet meer om tegemoet te komen aan de groeiende behoeften op het vlak van mobiliteit. Om die reden slaan de MIVB en Beliris de handen in elkaar om Metro 3 te bouwen, een nieuwe as van 10,3 kilometer die de stad van het noorden tot het zuiden zal doorkruisen. Je zal dus op 20 minuten via het centrum van de stad van Evere naar Vorst kunnen reizen. Op zondag 19 september opent de werf van Metro 3 haar deuren voor het publiek in het kader van de week van de mobiliteit.

Van pre-metro tot metro

De toekomstige lijn 3 bestaat nu al voor een stuk met trams die als ‘pre-metro’ tussen het Noordstation en Vorst (Albert) rijden. Het project van de nieuwe metro is onderverdeeld in twee fases.

De eerste, die al aan de gang is, houdt in dat het huidige noord-zuidtracé (pre-metro) omgevormd wordt tot metrolijn. Tussen het Zuidstation en Lemonnier verschijnt een nieuw station, dat de naam van de Belgische jazz-legende Toots Thielemans meekrijgt. De bestaande stations ondergaan een transformatie. Er wordt ook een verbindingstunnel gegraven onder de sporen van het Noordstation. «Het eerste stuk van de Metro 3 moet tegen 2025 klaar zijn», meldt Françoise Ledune, woordvoerster van de MIVB. «Dankzij dat nieuwe deel zullen we de capaciteit op de noord-zuidas al gevoelig kunnen vergroten. De grootste tramstellen kunnen 100 passagiers vervoeren, maar met de metro klim je meteen naar 700 tot 800 reizigers per voertuig.»

Het tweede deel van het project, dat in handen is van Beliris, wil de lijn naar het noorden van de regio verlengen aan de hand van een nieuwe tunnel die het Noordstation verbindt met het station Bordet in Evere (NATO). Op dit nieuwe traject komen in totaal zeven nieuwe stations en een nieuw depot. Het einde van die werken wordt niet voor 2030 verwacht.

Brussel kijkt uit naar die lijn

Op Metro 3 zal om de drie minuten een metro rijden. De lijn wordt bovendien een rechtstreekse verbinding tussen Albert en Bordet met bediening van Vorst, Schaarbeek en Evere tot aan de grens met Haren. Die gemeenten maken nu nog geen deel uit van het metronet.

Voeg daarbij een jaarlijks budget van 50 miljoen euro in het kader van een tienjarige verbintenis die de federale overheid heeft aangegaan met het Brussels Gewest, en je begrijpt dat het uitbreidingsproject van het metronetwerk het paradepaardje is van de hoofdstad. Vorige maand bevestigde een onafhankelijke impactstudie nog hoe nuttig dat project zal zijn. In 2020 wees een enquête in opdracht van de verantwoordelijke bouwheren MIVB en Beliris bovendien uit dat driekwart van de Brusselaars achter de uitbreiding en de nieuwe Metro 3 staat.